Wczoraj, 20 lutego, w siedzibie firmy International Paper Kwidzyn, po raz drugi spotkaliśmy się z nauczycielami z kwidzyńskich szkół. Tym razem na warsztatach uczyliśmy się, jak prowadzić badania biosfery. W końcu przedwiośnie to doskonały moment na rozpoczęcie obserwacji budzącej się do życia przyrody!
Mimo zimowej aury, zdecydowaliśmy się na krótkie wyjście w teren, by wspólnie dokonać podstawowych pomiarów biometrycznych drzew. Testowaliśmy również aplikację GrowApp, dzięki której zdjęcia drzewa można w prosty sposób przekształcić w interesującą animację. Nie możemy się już doczekać nadejścia wiosny – przed nami przyrodnicze warsztaty z uczniami!
Warsztaty zorganizowano w ramach współpracy Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz firmy International Paper Kwidzyn. Głównym celem inicjatywy jest zachęcenie dzieci i młodzieży z kwidzyńskich szkół do włączenia się w badanie i monitorowanie jakości lokalnego środowiska.
Zapraszamy do galerii zdjęć z warsztatów:
Zostań Nauczycielem Programu GLOBE i wspieraj swoich uczniów w realizacji przyrodniczych projektów badawczych! Rejestracja tylko do 2 marca. Zarejestruj się już dziś na www.globe.gridw.pl/rejestracja
Obserwując Ziemię z kosmosu w okresie wiosennym, łatwo dostrzec “zieloną falę” przesuwającą się z południowo-zachodniej Europy (Hiszpania) do jej północno-wschodniej części (Rosja). Tworzą ją drzewa, na których wyrastają świeże liście, kwitnące kwiaty oraz zazieleniające się łąki i pola. Ta „zielona fala” występuje każdego roku – ale za każdym razem rozpoczyna się w nieco innym momencie. Prowadzone jednocześnie obserwacje roślinności oraz pogody to jedne z najprostszych, ale i najciekawszych, badań terenowych, które mogą stanowić podstawę uczniowskiego projektu badawczego.
Warsztaty to okazja, aby:
Wszyscy uczestnicy zajęć otrzymają certyfikat Nauczyciela Programu GLOBE w zakresie podstawowych badań atmosferycznych oraz biologicznych. Certyfikat ten umożliwia przystąpienie do Programu GLOBE i pełne korzystanie z potencjału Programu.
PROWADZĄCY:
Barbara Grześkiewicz: absolwentka Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UAM i studiów podyplomowych w zakresie przyrody na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM, nauczyciel dyplomowany w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu, szkolny koordynator Programu GLOBE. Współpracuje z Centrum UNEP/GRID-Warszawa przy wprowadzaniu i realizacji projektów m.in. Regionalnych Projektów Badawczych, Badaj Klimat z Programem GLOBE, projekcie MASS. Stara się tak pracować, aby w uczniach rozbudzać naturalną ciekawość świata i umiejętność czerpania radości z nauki. |
|
Ela Wołoszyńska-Wiśniewska: przyrodnik-geograf z wykształcenia, edukatorka z zamiłowania. Na co dzień pracuje z dziećmi i młodzieżą oraz nauczycielami i rodzicami, zachęcając ich do włączania się w interdyscyplinarne badania zjawisk przyrodniczych, także z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Trenerka i koordynatorka Programu GLOBE w Polsce, realizowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa - ośrodek promujący społeczne zaangażowanie w badania i monitoring środowiska. |
KOSZT UDZIAŁU:
Każdy uczestnik marcowych warsztatów otrzyma również zupełnie GRATIS 3 godz. indywidualnych konsultacji (telefonicznych lub online)!
SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE:
REJESTRACJA: www.globe.gridw.pl/rejestracja
Szukamy szkół, które w ciągu ostatnich 5 lat uczestniczyły we wspólnym projekcie lub wymianie uczniowskiej z dowolną szkołą w Stanach Zjednoczonych. Współpraca mogła odbywać się zdalnie (telekonferencje, praca na platformie internetowej) lub przyjąć bardziej realną formę np. wizyty studyjnej.
Uczestniczyliście w takiej współpracy. Napiszcie do nas!
10 stycznia br. mieliśmy przyjemność wręczyć nagrody młodym fotografom z Zespołu Szkół Ekonomicznych, biorącym udział w konkursie „Błękitny Starogard”. Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu relacji fotograficznej z pomiarów jakości wody w rzece Wierzycy, jakie uczniowie realizują w ramach Programu GLOBE. Warto wspomnieć, że tajniki pracy naukowca-przyrodnika młodzież odkrywała podczas październikowych warsztatów wprowadzających zorganizowanych w siedzibie firmy Polpharma (http://globe.gridw.pl/co-nowego/aktualnosci/z-polski/489-starogardzie-szkoly-rozpoczynaja-badania-jakosci-wody).
Wszystkie nadesłane prace były niezwykle ciekawe i zrealizowane z pomysłem, dlatego wybór trzech zwycięskich prac był wyjątkowo trudny. W związku z tym jury zadecydowało o przyznaniu miejsc ex aequo. Dodatkowo dwoje uczniów otrzymało wyróżnienia.
Pokonkursową wystawę prac można obecnie oglądać w Zespole Szkół Ekonomicznych. Natomiast pod koniec stycznia szansę zapoznania się z pracami będą mieli wszyscy mieszkańcy miasta. Wystawa zagości bowiem w Galerii Neptun w Starogardzie Gdańskim.
Zwycięzcom i wyróżnionym serdecznie gratulujemy, a wszystkim uczniom życzymy wytrwałości w prowadzeniu pomiarów nawet przy zimowej aurze :-)
Spotkanie zorganizowano w ramach inicjatywy „Moja rzeka” realizowanej wspólnie przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S.A. w ramach Partnerstwa SDGs "Razem dla Środowiska". Głównym celem inicjatywy jest zachęcenie dzieci i młodzieży ze starogardzkich szkół do włączenia się w badanie i monitorowanie jakości wody w rzece Wierzycy realizowane w ramach Programu.
Z radością informujemy, że projekt MASS (Motivate and Attract Students to Science) został wyróżniony przez Komisję Europejską tytułem "Success Story" jako jeden z najlepszych projektów edukacyjnych ostatnich lat!
Tytuł ten przyznawany jest przedsięwzięciom, które dzięki swoim osiągnięciom, kreatywnemu podejściu oraz innowacyjnym rezultatom mogą stanowić inspirację dla szerokiego grona edukatorów. Jesteśmy niezwykle dumni z uzyskanego wyróżnienia :-)
Projekt MASS był realizowany przez nauczycieli i ekspertów z 8 europejskich krajów, w tym Polski. Wspólnie szukaliśmy odpowiedzi, jak sprawić, że nauka przedmiotów z obszaru STEM stanie się niezwykłą przygodą. W ramach projektu przeprowadzona została rozbudowana analiza uwarunkowań wyzwań i barier w nauczaniu przedmiotó matematyczno-przyrodniczych. Opracowaliśmy również szereg materiałów edukacyjnych: zestawy scenariuszy lekcji dla nauczycieli oraz pakiety szkoleniowe dla osób pracujących dla doradcy przedmiotowi oraz trenerzy.
Wszystkie materiały projektowe są dostępne na stronie www.mass4education.eu w 8 językach, w tym po angielsku i po polsku.
Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2006-2014 |
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa Krajowy Koordynator Programu GLOBE |
|