Z Polski

Podsumowanie projektu From GLOBE to Erasmus

 

Zapraszamy do zapoznania się z realcją Zespołu Szkoł i Placówek Oświatowych w Nysie, ktora od września 2018 do sierpnia 2020 roku realizowała projekt From GLOBE to Erasmus. Serdecznie gratulujemy sukcesów w projekcie i życzymy kolejnych wspaniałych projektów!

Pod artykułem znajdziecie również "Przewodnik dla ucznia realizującego projekt badawczy w ZSiPO w Nysie", przygotowany przez Jolantę Wawrzyniak-Rószczkę. To solidna dawka wiedzy, pomocna w realizacji projektu badawczego. Gorąco polecamy jako inspirację!

Podsumowanie projektu okiem Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie:

Od września 2018r. do sierpnia 2020r. w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie realizowaliśmy projekt: From GLOBE to Erasmus – uczniowskie projekty badawcze, w ramach programu Erasmus+.

Przygotowaliśmy go wspólnie ze szkołami z Rotterdamu (Niderlandy) i Buzet (Chorwacja). Nasza szkoła była koordynatorem. Celem wypracowanej inicjatywy było rozpoznanie problemów środowiskowych oraz analiza wpływu działalności człowieka na badane komponenty środowiska przyrodniczego (atmosfery, hydrosfery, gleby i biosfery) w miejscu zamieszkania. Działania badawcze i obserwacje prowadziliśmy z wykorzystaniem pomiarów, które od 2012r. realizujemy w ramach międzynarodowego programu GLOBE. Pracę badawczą podjęły międzynarodowe zespoły złożone z uczniów wymienionych szkół. Komunikacja między uczestnikami odbywała się w języku angielskim.

Każda z 81 grup pracowała nad ustalonym przez siebie pytaniem badawczym oraz nad sprawdzeniem uzgodnionej hipotezy. Zadania obejmowały np. systematyczne badania stanu wody w rzekach przepływających przez zamieszkiwane miejscowości, badanie zjawiska „miejskiej wyspy ciepła”, jakości powietrza. Uczniowie korzystali ze specjalnego sprzętu pomiarowego, protokołów Globe’owych. Zgromadzone dane posłużyły do analizy problemu i opracowania wniosków. Wyniki prac zamieszczone zostały na stronie eTwinning i padlet.com.

Odbyły się także 3 spotkania szkół partnerskich, na których, poza działaniami projektowymi, uczniowie mieli okazję do zwiedzania, ale też i do bliższego poznania siebie nawzajem i swoich rodzin.

Praca z projektem wymagała ogromnego zaangażowania wszystkich stron i wszystkim nam dała dużo satysfakcji, mimo pewnych problemów, które pojawiały się trakcie realizacji. Wyniki podjętych działań dostarczyły wielu pozytywnych rezultatów uczniom oraz nam - nauczycielom. Postanowiliśmy kontynuować prowadzenie uczniowskich projektów badawczych w naszej szkole w ramach lekcji geografii. W tym celu przygotowaliśmy Poradnik dla ucznia realizującego projekt badawczy w ZSiPO w Nysie (poniżej w załączeniu).

Projekt finansowany był ze środków Unii Europejskiej.

Zapraszamy do odwiedzenia stron: https://www.facebook.com/fromGlobetoerasmus oraz https://twinspace.etwinning.net/72637

Przewodnik dla ucznia realizującego projekt badawczy w ZSiPO w Nysie
Gloebe Exchange Project: Crossing borders for a better future: Teacher Handbook

 

Wyróżnienia dla najaktywniejszych

Już za 3 tygodnie rozpoczniemy upragnione wakacje. Zapraszamy do kontaktu nauczycieli, którzy chcieliby wyróżnić najaktywniejszych uczniów Programu GLOBE okolicznościowymi dyplomami.

Warsztaty "Środowisko inspiracji" za nami

 DSC 0145W piątek, 30 listopada, spotkaliśmy się na warsztatach kreatywnych "Środowisko inspiracji. Łączy nas chmura - projekty edukacyjne inaczej" zorganizowanych we współpracy z Microsoft Polska.

Wszystko zaczęło się oczywiście od... chmury i skojarzeń, jakie budzi to słowo. Przyrodniczych, społecznych, gospodarczych, kulturowych. Chmura stała się naszym punktem wyjścia do dyskusji, jak angażować młodzież do rozmowy o przyszłości naszych miast w ciekawy i czasem intrygujący dla młodego pokolenia sposób.

Po serii prezentacji inspiracyjnych przeszliśmy do sesji warsztatowej. Podczas pracy w grupach postawiliśmy na połączenie rozwoju kompetencji z odkrywaniem i wspólnym tworzeniem nowego podejścia do samej instytucji projektu edukacyjnego. Zachęcaliśmy nauczycieli do wyjścia poza ramy konwencjonalnego myślenia "projektowego" i podjęcia próby stworzenia projektów, których główną cechą staje się elastyczność i ekonomiczne dopasowanie do okoliczności - projektów, które pieszczotliwie nazywamy "kieszonkowymi" projektami przyrodniczymi :-)

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z warsztatów oraz przeczytania szerokiej relacji z wydarzenia na stronie https://gridw.pl/srodowisko-inspiracji/

 

Wspomnienia z Tuluzy

 

foto1W połowie listopada grupa nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Tarnobrzegu oraz Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Bolesława Prusa w Górze uczestniczyła w Międzynarodowym szkoleniu GLOBE w Tuluzie we Francji.

To były intensywne trzy dni wypełnione sesjami warsztatowymi, dyskusjami z ekspertami i francuską młodzieżą oraz wymianą doświadczeń z edukatorami z blisko 20 europejskich krajów. Uczestnicy odwiedzili również siedzibę francuskiej agencji kosmicznej, CNES. Spotkanie było również okazją do wspólnego świętowania 100-lecia niepodległości Polski z międzynarodowym gronie :-)

Relację jednej z uczestniczek wyjazdu zamieszczamy poniżej. Zapraszamy do lektury! Relację zdjęciową znajdziecie na profilu GLOBE na Facebook.

-------------------------------

Jolanta Tworek, Szkoła Podstawowa nr 10 w Tarnobrzegu

 

Udział w międzynarodowej konferencji Programu GLOBE w Tuluzie był dla mnie niesamowitym przeżyciem. Dał mi okazję poszerzenia swojej wiedzy na temat badań prowadzonych w Programie GLOBE, zwłaszcza hydrologicznych i meteorologicznych. Była to okazja do porównania tego, co robią inne szkoły „globowe” i wzbogacenia swoich doświadczeń. Mogłam praktycznie wykorzystać zdobyte wiadomości posługując się prezentowanym tam sprzętem oraz uzyskać odpowiedzi na wiele nurtujących pytań.

Dodatkowo mogliśmy gościć w jednej z francuskich szkół, poznać ich system edukacyjny, pracujących tam nauczycieli a także uczniów. Podobała mi się przygotowana przez młodzież prezentacja o badaniu jakości wody w Garonnie pod hasłem „Water matters”. Dzieciaki były nieco zestresowane, ale zaprezentowały się bardzo ładnie.

Wszystkie te spotkania to także kształcenie kompetencji językowych i sprawdzenie swoich umiejętności. Rozmowy podczas wieczornego Cultural evening były świetną okazją do poznania innych kultur, języków i tradycji. Nasza ekipa z Polski pochwaliła się obchodzoną uroczyście 100 rocznicą odzyskania niepodległości. Pamiątkowy kotylion wręczyliśmy głównemu dyrektorowi Programu Globe, którym jest Tony Murphy z USA. Była to zabawa i poznawanie się nawzajem.

Konferencja dała mi także możliwość odwiedzenia, przynajmniej częściowo, francuskiej organizacji CNES będącej francuskim odpowiednikiem Agencji NASA. Tam zapoznani zostaliśmy z ich zadaniami i prowadzonymi przedsięwzięciami. Najbardziej podobał mi się wykład dr Jean-Francois Leona, który  przedstawił prezentację na temat  zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia powietrza oraz ich wpływu na życie i zdrowie człowieka. Prezentacja opatrzona była interesującymi zdjęciami.

Zwiedzanie Muzeum Kosmicznego to okazja do obejrzenia z bliska wielu modeli rakiet kosmicznych, stacji czy pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia badań. To miejsce, gdzie można uzupełnić swoje wiadomości z astronomii poprzez gry i zabawy multimedialne.

Spotkania, to nie tylko wiedza, ale także okazja do poznania wielu osób, wymiany kontaktów i nawiązania współpracy w przyszłości. No i  na koniec oczywiście poznanie samego miasta Tuluza, chociaż na to nie było zbyt wiele czasu, bo dni były wypełnione licznymi zajęciami.

Bardzo dziękuję za umożliwienie mi udziału w tym fantastycznym przedsięwzięciu.

 

 

Nysa i Bieruń wspólnie badają jakość wody

LLC 2018bazaW dniach od 2 do 8 października 2018 r. w ramach programu GLOBE ogłoszono akcję ,,Local Lake Challenge”. Polegała ona na zbadaniu w wyznaczonym terminie jakości wody w jeziorach lub sztucznych zbiornikach wodnych. Wezwanie to podjęły m. in. Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie oraz Szkoła Podstawowa nr 1 w Bieruniu.

Obie szkoły zaplanowały badanie wody w sztucznych zbiornikach. To była doskonała okazja, aby porównać otrzymane wyniki. Uczniowie wybrali się na pomiary w tych samych dniach, 4 i 10 października. Oba analizowane zbiorniki (Jezioro Nyskie oraz zbiornik Łysina) różnią się wielkością, jednak jakość wody okazała się zbliżona.

Dziękujemy dr. inż. Tadeuszowi Mzykowi z Politechniki Śląskiej za konsultacje oraz Eli Wołoszyńskiej-Wiśniewskiej, koordynator Programu GLOBE, – również za konsultacje oraz pomoc w dotarciu do aktualnych zdjęć naszych terenów badawczych z satelity Sentinel.

Szczegółowe wyniki naszych badań można znaleźć w poniższym zestawieniu.

 

 

Jezioro Nyskie      Zbiornik Łysina
To zaporowy zbiornik retencyjny na Nysie Kłodzkiej zbudowany w 1971r. Położony  jest w bezpośrednim sąsiedztwie Nysy. Jezioro ma powierzchnię 20 km2. Przyległe tereny tworzą obszar Otmuchowsko-Nyskiego Obszaru Krajobrazu Chronionego. Występuje tu wiele gatunków ptaków i ryb. Przy odpływie zbiornika znajduje się elektrownia wodna o mocy 4,8 MW. Na północno-wschodnim brzegu jeziora występują piaszczyste plaże z ośrodkami wczasowymi oraz  wodnym zapleczem rekreacyjnym.   Zbiornik ma powierzchnię 0,14 km2. Leży na terenie Bierunia, w widłach rzek Mlecznej i Gostyni. Zbiornik powstał w miejscu wyrobiska drobnoziarnistego piasku potrzebnego do budowy osiedli w pobliskich Tychach w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Następnie zagłębienie zostało naturalnie wypełnione wodami podziemnymi. W dalszym ciągu zbiornik zasilany jest wodami gruntowymi oraz opadowymi. Okolice zbiornika są terenami rekreacyjnymi dla mieszkańców Bierunia i okolicznych miejscowości. W okresie wakacyjnym funkcjonuje tu kąpielisko.
LLC Nysa1   LLC Lysina1

 LLC wyniki

 

Woda pobierana była przy brzegu obok wału po stronie zachodniej, 200 m na południe od  tamy. Słabsza przezroczystość wody oraz ilość tlenu rozpuszczonego w wodzie (10) wynika z zanieczyszczeń organicznych kumulujących się przy brzegu. Przyczyną są: niski poziom wody na jeziorze, utrzymujący się od wiosny; mniej przepływającej wody przez zbiornik; wcześniej występująca eutrofizacja; wypłukane z pól nawozy; zanęty wyrzucane przez wędkarzy w celu połowu ryb.   Woda pobierana była przy wschodnim brzegu jeziora. Łysina nie jest głębokim zbiornikiem, stąd zaobserwowano wzrost temperatury wody pomiędzy pierwszym a drugim pomiarem. Okres ten cechował się ciepłymi, słonecznymi dniami. W wodzie nie odnotowano obecności azotanów i fosforanów, a zawartość tlenu w wodzie jest zadowalająca. Mimo to przejrzystość wody nie jest zbyt wysoka.
LLC Nysa2   LLC Lysina2
Dofinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej

w latach 2006-2014
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa
Krajowy Koordynator Programu GLOBE