Zapraszamy do zapoznania się z realcją Zespołu Szkoł i Placówek Oświatowych w Nysie, ktora od września 2018 do sierpnia 2020 roku realizowała projekt From GLOBE to Erasmus. Serdecznie gratulujemy sukcesów w projekcie i życzymy kolejnych wspaniałych projektów!
Pod artykułem znajdziecie również "Przewodnik dla ucznia realizującego projekt badawczy w ZSiPO w Nysie", przygotowany przez Jolantę Wawrzyniak-Rószczkę. To solidna dawka wiedzy, pomocna w realizacji projektu badawczego. Gorąco polecamy jako inspirację!
Podsumowanie projektu okiem Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie:
Od września 2018r. do sierpnia 2020r. w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie realizowaliśmy projekt: From GLOBE to Erasmus – uczniowskie projekty badawcze, w ramach programu Erasmus+.
Przygotowaliśmy go wspólnie ze szkołami z Rotterdamu (Niderlandy) i Buzet (Chorwacja). Nasza szkoła była koordynatorem. Celem wypracowanej inicjatywy było rozpoznanie problemów środowiskowych oraz analiza wpływu działalności człowieka na badane komponenty środowiska przyrodniczego (atmosfery, hydrosfery, gleby i biosfery) w miejscu zamieszkania. Działania badawcze i obserwacje prowadziliśmy z wykorzystaniem pomiarów, które od 2012r. realizujemy w ramach międzynarodowego programu GLOBE. Pracę badawczą podjęły międzynarodowe zespoły złożone z uczniów wymienionych szkół. Komunikacja między uczestnikami odbywała się w języku angielskim.
Każda z 81 grup pracowała nad ustalonym przez siebie pytaniem badawczym oraz nad sprawdzeniem uzgodnionej hipotezy. Zadania obejmowały np. systematyczne badania stanu wody w rzekach przepływających przez zamieszkiwane miejscowości, badanie zjawiska „miejskiej wyspy ciepła”, jakości powietrza. Uczniowie korzystali ze specjalnego sprzętu pomiarowego, protokołów Globe’owych. Zgromadzone dane posłużyły do analizy problemu i opracowania wniosków. Wyniki prac zamieszczone zostały na stronie eTwinning i padlet.com.
Odbyły się także 3 spotkania szkół partnerskich, na których, poza działaniami projektowymi, uczniowie mieli okazję do zwiedzania, ale też i do bliższego poznania siebie nawzajem i swoich rodzin.
Praca z projektem wymagała ogromnego zaangażowania wszystkich stron i wszystkim nam dała dużo satysfakcji, mimo pewnych problemów, które pojawiały się trakcie realizacji. Wyniki podjętych działań dostarczyły wielu pozytywnych rezultatów uczniom oraz nam - nauczycielom. Postanowiliśmy kontynuować prowadzenie uczniowskich projektów badawczych w naszej szkole w ramach lekcji geografii. W tym celu przygotowaliśmy Poradnik dla ucznia realizującego projekt badawczy w ZSiPO w Nysie (poniżej w załączeniu).
Projekt finansowany był ze środków Unii Europejskiej.
Zapraszamy do odwiedzenia stron: https://www.facebook.com/fromGlobetoerasmus oraz https://twinspace.etwinning.net/72637
Przewodnik dla ucznia realizującego projekt badawczy w ZSiPO w Nysie
Gloebe Exchange Project: Crossing borders for a better future: Teacher Handbook
Już za 3 tygodnie rozpoczniemy upragnione wakacje. Zapraszamy do kontaktu nauczycieli, którzy chcieliby wyróżnić najaktywniejszych uczniów Programu GLOBE okolicznościowymi dyplomami.
W piątek, 30 listopada, spotkaliśmy się na warsztatach kreatywnych "Środowisko inspiracji. Łączy nas chmura - projekty edukacyjne inaczej" zorganizowanych we współpracy z Microsoft Polska.
Wszystko zaczęło się oczywiście od... chmury i skojarzeń, jakie budzi to słowo. Przyrodniczych, społecznych, gospodarczych, kulturowych. Chmura stała się naszym punktem wyjścia do dyskusji, jak angażować młodzież do rozmowy o przyszłości naszych miast w ciekawy i czasem intrygujący dla młodego pokolenia sposób.
Po serii prezentacji inspiracyjnych przeszliśmy do sesji warsztatowej. Podczas pracy w grupach postawiliśmy na połączenie rozwoju kompetencji z odkrywaniem i wspólnym tworzeniem nowego podejścia do samej instytucji projektu edukacyjnego. Zachęcaliśmy nauczycieli do wyjścia poza ramy konwencjonalnego myślenia "projektowego" i podjęcia próby stworzenia projektów, których główną cechą staje się elastyczność i ekonomiczne dopasowanie do okoliczności - projektów, które pieszczotliwie nazywamy "kieszonkowymi" projektami przyrodniczymi :-)
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z warsztatów oraz przeczytania szerokiej relacji z wydarzenia na stronie https://gridw.pl/srodowisko-inspiracji/
W połowie listopada grupa nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Tarnobrzegu oraz Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Bolesława Prusa w Górze uczestniczyła w Międzynarodowym szkoleniu GLOBE w Tuluzie we Francji.
To były intensywne trzy dni wypełnione sesjami warsztatowymi, dyskusjami z ekspertami i francuską młodzieżą oraz wymianą doświadczeń z edukatorami z blisko 20 europejskich krajów. Uczestnicy odwiedzili również siedzibę francuskiej agencji kosmicznej, CNES. Spotkanie było również okazją do wspólnego świętowania 100-lecia niepodległości Polski z międzynarodowym gronie :-)
Relację jednej z uczestniczek wyjazdu zamieszczamy poniżej. Zapraszamy do lektury! Relację zdjęciową znajdziecie na profilu GLOBE na Facebook.
-------------------------------
Jolanta Tworek, Szkoła Podstawowa nr 10 w Tarnobrzegu
Udział w międzynarodowej konferencji Programu GLOBE w Tuluzie był dla mnie niesamowitym przeżyciem. Dał mi okazję poszerzenia swojej wiedzy na temat badań prowadzonych w Programie GLOBE, zwłaszcza hydrologicznych i meteorologicznych. Była to okazja do porównania tego, co robią inne szkoły „globowe” i wzbogacenia swoich doświadczeń. Mogłam praktycznie wykorzystać zdobyte wiadomości posługując się prezentowanym tam sprzętem oraz uzyskać odpowiedzi na wiele nurtujących pytań.
Dodatkowo mogliśmy gościć w jednej z francuskich szkół, poznać ich system edukacyjny, pracujących tam nauczycieli a także uczniów. Podobała mi się przygotowana przez młodzież prezentacja o badaniu jakości wody w Garonnie pod hasłem „Water matters”. Dzieciaki były nieco zestresowane, ale zaprezentowały się bardzo ładnie.
Wszystkie te spotkania to także kształcenie kompetencji językowych i sprawdzenie swoich umiejętności. Rozmowy podczas wieczornego Cultural evening były świetną okazją do poznania innych kultur, języków i tradycji. Nasza ekipa z Polski pochwaliła się obchodzoną uroczyście 100 rocznicą odzyskania niepodległości. Pamiątkowy kotylion wręczyliśmy głównemu dyrektorowi Programu Globe, którym jest Tony Murphy z USA. Była to zabawa i poznawanie się nawzajem.
Konferencja dała mi także możliwość odwiedzenia, przynajmniej częściowo, francuskiej organizacji CNES będącej francuskim odpowiednikiem Agencji NASA. Tam zapoznani zostaliśmy z ich zadaniami i prowadzonymi przedsięwzięciami. Najbardziej podobał mi się wykład dr Jean-Francois Leona, który przedstawił prezentację na temat zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia powietrza oraz ich wpływu na życie i zdrowie człowieka. Prezentacja opatrzona była interesującymi zdjęciami.
Zwiedzanie Muzeum Kosmicznego to okazja do obejrzenia z bliska wielu modeli rakiet kosmicznych, stacji czy pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia badań. To miejsce, gdzie można uzupełnić swoje wiadomości z astronomii poprzez gry i zabawy multimedialne.
Spotkania, to nie tylko wiedza, ale także okazja do poznania wielu osób, wymiany kontaktów i nawiązania współpracy w przyszłości. No i na koniec oczywiście poznanie samego miasta Tuluza, chociaż na to nie było zbyt wiele czasu, bo dni były wypełnione licznymi zajęciami.
Bardzo dziękuję za umożliwienie mi udziału w tym fantastycznym przedsięwzięciu.
W dniach od 2 do 8 października 2018 r. w ramach programu GLOBE ogłoszono akcję ,,Local Lake Challenge”. Polegała ona na zbadaniu w wyznaczonym terminie jakości wody w jeziorach lub sztucznych zbiornikach wodnych. Wezwanie to podjęły m. in. Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie oraz Szkoła Podstawowa nr 1 w Bieruniu.
Obie szkoły zaplanowały badanie wody w sztucznych zbiornikach. To była doskonała okazja, aby porównać otrzymane wyniki. Uczniowie wybrali się na pomiary w tych samych dniach, 4 i 10 października. Oba analizowane zbiorniki (Jezioro Nyskie oraz zbiornik Łysina) różnią się wielkością, jednak jakość wody okazała się zbliżona.
Dziękujemy dr. inż. Tadeuszowi Mzykowi z Politechniki Śląskiej za konsultacje oraz Eli Wołoszyńskiej-Wiśniewskiej, koordynator Programu GLOBE, – również za konsultacje oraz pomoc w dotarciu do aktualnych zdjęć naszych terenów badawczych z satelity Sentinel.
Szczegółowe wyniki naszych badań można znaleźć w poniższym zestawieniu.
Jezioro Nyskie | Zbiornik Łysina | |
To zaporowy zbiornik retencyjny na Nysie Kłodzkiej zbudowany w 1971r. Położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie Nysy. Jezioro ma powierzchnię 20 km2. Przyległe tereny tworzą obszar Otmuchowsko-Nyskiego Obszaru Krajobrazu Chronionego. Występuje tu wiele gatunków ptaków i ryb. Przy odpływie zbiornika znajduje się elektrownia wodna o mocy 4,8 MW. Na północno-wschodnim brzegu jeziora występują piaszczyste plaże z ośrodkami wczasowymi oraz wodnym zapleczem rekreacyjnym. | Zbiornik ma powierzchnię 0,14 km2. Leży na terenie Bierunia, w widłach rzek Mlecznej i Gostyni. Zbiornik powstał w miejscu wyrobiska drobnoziarnistego piasku potrzebnego do budowy osiedli w pobliskich Tychach w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Następnie zagłębienie zostało naturalnie wypełnione wodami podziemnymi. W dalszym ciągu zbiornik zasilany jest wodami gruntowymi oraz opadowymi. Okolice zbiornika są terenami rekreacyjnymi dla mieszkańców Bierunia i okolicznych miejscowości. W okresie wakacyjnym funkcjonuje tu kąpielisko. | |
Woda pobierana była przy brzegu obok wału po stronie zachodniej, 200 m na południe od tamy. Słabsza przezroczystość wody oraz ilość tlenu rozpuszczonego w wodzie (10) wynika z zanieczyszczeń organicznych kumulujących się przy brzegu. Przyczyną są: niski poziom wody na jeziorze, utrzymujący się od wiosny; mniej przepływającej wody przez zbiornik; wcześniej występująca eutrofizacja; wypłukane z pól nawozy; zanęty wyrzucane przez wędkarzy w celu połowu ryb. | Woda pobierana była przy wschodnim brzegu jeziora. Łysina nie jest głębokim zbiornikiem, stąd zaobserwowano wzrost temperatury wody pomiędzy pierwszym a drugim pomiarem. Okres ten cechował się ciepłymi, słonecznymi dniami. W wodzie nie odnotowano obecności azotanów i fosforanów, a zawartość tlenu w wodzie jest zadowalająca. Mimo to przejrzystość wody nie jest zbyt wysoka. | |
Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2006-2014 |
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa Krajowy Koordynator Programu GLOBE |
|