W dniu 23 kwietnia w auli szkolnej ZSiPO „Rolnik” w Nysie odbył się piknik ekologiczny „Żyjmy z naturą”, który powiązany został z obchodami Międzynarodowego Dnia Ziemi. W trakcie pikniku zaprezentowane zostały główne problemy zanieczyszczenia i degradacji środowiska przyrodniczego. Festyn polegał na włączeniu uczestników w prelekcje poprzez doświadczenia, gry i zabawy. Zaprezentowany został również krótki film pokazujący jak każdy z nas może codziennie przyczyniać się do zmniejszenia zanieczyszczeń oraz ochrony środowiska. W ramach tego wydarzenia zostały zorganizowane dwa konkursy: plastyczny i kreatywny pod tytułem „Przybij piątkę z naturą” oraz quiz z wiedzy ekologicznej. W wydarzeniu uczestniczyło około 250 uczniów ze SP 5 w Nysie i SP w Białej Nyskiej z klas IV-VII.
Piknik ekologiczny zorganizowali: Dagmara Wojna, Marcin Czekaj, Kinga Nowak, Zuzanna Szul, Zuzanna Gulowaty. Uczniowie klasy I jg1 rozpoczęli w styczniu własny projekt społeczny ”Żyjmy z naturą” realizowany w oparciu o platformę https://zwolnienizteorii.pl. Zwolnieni z Teorii to platforma stworzona przez polski edukacyjny startup społeczny Social Wolves i pierwsza praktyczna olimpiada, która polega na zdobywaniu praktyki w prowadzeniu projektów społecznych. Na najlepszych czekają międzynarodowe certyfikaty. Praca zespołowa zakłada rywalizację z innymi zespołami z całej Polski, zdobywanie punktów, odznak i certyfikatów za poszczególne osiągnięcia.
W swoim projekcie uczniowie wyznaczyli sobie szereg działań prospołecznych mających na celu m.in. poprawę stanu środowiska przyrodniczego w naszym otoczeniu, rozbudzenie zainteresowania przyczynami i skutkami zanieczyszczenia środowiska, poszerzenie wiedzy z zakresu zdrowego trybu życia, wzbogacenie wiedzy dzieci i młodzieży na temat ekologii i dbania o środowisko. Dotychczas przeprowadzili prelekcje i warsztaty dla uczniów w SP w Białej Nyskiej, przygotowali kilka filmów o tematyce ekologicznej. Prowadzą https://www.facebook.com/ZyjmyzNatura/. W kwietniu przeprowadzili ankietę w ZSiPO wśród ok. 500 uczniów. Wyniki posłużyły do przygotowania zagadnień na piknik. Włączyli się również do akcji zorganizowanej przez Starostwo Powiatowe w Nysie „Miodowa Kraina”, w ramach której przygotowują poletka i wysiewają nasiona roślin miododajnych. Inne zadania czekają jeszcze na realizację.
"Waste not, want not" (Nie marnuj, nie będziesz potrzebować) to hasło przewodnie warsztatów z amerykańskim ekspertem z Patel College of Global Sustainability na Uniwersytecie Południowej Florydy (Tampa, USA). Dr Thomas Culhane zagościł w Warszawie, aby zainspirować młodzież z XLVII LO. im. Stanisława Wyspiańskiego, XIX LO im. Powstańców Warszawy oraz L LO im. Ruy Barbosy (szkół Programu GLOBE) do samodzielnego rozwijania i wdrażania innowacji związanych z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem, w szczególności dostępem do energii elektrycznej oraz żywności.
"Zasobów mamy pod dostatkiem. Musimy tylko nauczyć się, jak nimi odpowiednio gospodarować, aby zaspokajać własne potrzeby, nie niszcząc naszej planety." - przekonywał ekspert. "Twoje śmieci to skarb. To niewyobrażalne źródło surowców, a więc i pierwiastków, z których zbudowana jest nasza planeta i wszystko, co na niej żyje. Jak to więc możliwe, że tak lekkomyślnie wyrzucamy np. plastikowe opakowania, które można łatwo przetworzyć na paliwo, redukując ilość wydobywanego węgla? A bioodpady? To źródło substancji odżywczych niezbędnych roślinom do wzrostu - substancji, dzięki którym dachy budynków mogą się zamienić w uprawne ogrody, a mieszkańcy miast zaczną sami produkować żywność, której potrzebują."
Na poparcie swoich tez, dr Culhane prezentował zgromadzonej młodzieży przykłady konkretnych rozwiązań technicznych, które stosuje również w swoim, samowystarczalnym energetycznie, domu. Młodzież mogła również samodzielnie zbudować swój własny miejski ogródek warzywny.
"Jesteście pokoleniem inspiratorów - wynalazców odpowiedzialnych za zadbanie o naszą planetę i jej mieszkańców. Macie do tego wszelkie predyspozycje. Dzielcie się wiedzą, próbujcie, eksperymentujcie, testujcie. To Wasz czas" - podsumował dr Culhane.
Warsztaty z dr Culhanem zostały organizowane przez Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki w Polsce oraz Miasto Stołeczne Warszawa we współpracy z Centrum UNEP/GRID-Warszawa, w ramach Partnerstwa SDGs "Razem dla Środowiska".
Zobacz galerię z warsztatów:
15 kwietnia zakończył się konkurs NASA GLOBE Clouds: Spring Cloud Observations Data Challenge ogłoszony przez naukowców NASA Langley Research Center w Wirginii (USA), badających klimat i pogodę na Ziemi między innymi przy wykorzystaniu danych satelitarnych. Spieszymy z podsumowaniem wyników akcji NASA GLOBE CLOUDS – ZOSTAŃ OBSERWATOREM WIOSENNEGO! Dzięki waszemu zaangażowaniu Polska znalazła się wśród liderów!
Między 15 marca a 15 kwietnia:
Nagrodę specjalną dla Szkolnych Zespołów Obserwatorów Nieba - wykład online z ekspertem NASA - otrzymują uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Górze (4431 przesłanych obserwacji) oraz Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Tarnobrzegu (2072 obserwacje). Gratulujemy! :-)
Ponadto do akcji przystąpiły następujące szkoły:
Akcja została przeprowadzona przy współpracy z członkami Partnerstwa "Razem dla Środowiska": Miasto Stołeczne Warszawa, Teraz Środowisko, Veolia PL, Eurocash, SUEZ Polska oraz Coca-Cola HBC.
Wiosenne warsztaty „Czy drzewa sprawdzają prognozę pogody?” już za nami. Do społeczności GLOBE dołączyło w ciągu trzech dni blisko 100 uczniów i uczennic z kwidzyńskich szkół!
Jakie gatunki drzew rosną w parku obok szkoły? Jaką wysokość ma najwyższe z nich? Jak szybko rozwijają się rośliny na wiosnę? Czy pogoda ma wpływ na ten proces? Jak prowadzić obserwacje meteorologiczne? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi w trakcie zajęć z dziećmi i młodzieżą z Kwidzyńskich Szkół Społecznych, Szkoły Podstawowej z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego oraz Szkoły Podstawowej nr 4.
Pogoda nam sprzyjała, dzięki czemu w trakcie zajęć terenowych mogliśmy cieszyć się słońcem. Uczyliśmy się, jak prowadzić obserwacje fenologiczne (czyli badania wpływu pogody na tempo rozwoju roślin). Uczniowie mieli też okazję sprawdzić swoje umiejętności rozpoznawania chmur. Przećwiczyliśmy również sposób raportowania zbieranych w Programie GLOBE danych przyrodniczych, tak by mogli z nich korzystać naukowcy z całego świata. Wykonane podczas warsztatów obserwacje zachmurzenia zostały od razu przesłane na serwer Amerykańskiej Agencji Kosmicznej (NASA) za pomocą aplikacji GLOBE Observer.
Warsztaty były również okazją do inauguracji konkursu fotograficznego „Barwy Kwidzyn”. Zaprosiliśmy młodych fotografów do zaprezentowania na zdjęciach przyrodniczych osobliwości swojego miasta, a także uchwycenia w kadrze swoich kolegów i koleżanki, prowadzących badania i obserwacje kwidzyńskiej przyrody. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi jeszcze w tym roku szkolnym.
Warsztaty zorganizowano w ramach współpracy Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz firmy International Paper Kwidzyn, która wspiera wdrażanie Programu GLOBE w regionie. Głównym celem inicjatywy jest zachęcenie dzieci i młodzieży z kwidzyńskich szkół do włączenia się w badanie i monitorowanie jakości lokalnego środowiska.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z warsztatów:
Uczennice Kwidzyńskich Szkół Społecznych mierzą wysokość drzew z wykorzystaniem chyłomierza (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Obserwacje zachmurzenia? Tylko z aplikacją GLOBE Observer! (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Klatka meteorologiczna przy Społecznej Szkole Podstawowej (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Badania biometryczne drzew wokół Szkoły Podstawowej z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Zdjęcia zachmurzenia to ważny element obserwacji meteorologicznych (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Jak wysokie jest nasze drzewo? Uczennice Szkoły Podstawowej nr 4 przy pracy (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Chmury to ważny element decydujący o pogodzie. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 podczas obserwacji zachmurzenia (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2006-2014 |
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa Krajowy Koordynator Programu GLOBE |
|