Z Polski

Plakaty GLOBE 365: kalendarz w nowej formie

GLOBE365 smallEuropejska Kampania Fenologiczna to główne wydarzenie Programu w naszym regionie w mijającym roku. Kampania będzie również kontynuowana w 2018 roku. Chcąc wyróżnić najbardziej aktywne zespoły i zachęcić innych członków społeczności GLOBE do udziału w Kampanii, europejskie Biuro Programu postanowiło zastąpić tradycyjne kalendarze tematycznymi plakatami GLOBE 365. Plakaty to źródło wiedzy i inspiracji w obszarze obserwacji fenologicznych. Na plakatach znajduje się również specjalne miejsce na zdjęcia z Waszych obserwacji! Plakaty są dostępne w angielskiej wersji językowej.

Wszystkie szkoły zainteresowane otrzymaniem plakatów prosimy o Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..

Zobacz plakat w lepszej jakości.

Poznańska i rzeszowska młodzież nagrodzona!

1505477034Z radością informujemy, że uczniowie dwóch szkół GLOBE znaleźli się na podium Konkursu "Młodzi Obserwatorzy Przyrody". Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 88 im. Poznańskich Koziołków zajęli I miejsce w najmłodszej kategorii wiekowej, natomiast uczniowie z IX Liceum Ogólnoształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Rzeszowie - II miejsce w najstarszej kategorii. Przedmiotem konkursu było przygotowanie i przeprowadzenie lokalnej kampanii informacyjnej nt. ochrony przyrody w mieście.

Hasło kampanii zorganizowanej przez młodych poznaniaków nawiązywało do gwary ich okolic: “poznańskie gzuby ratują Ziemię od zguby”. Uczniowie skupili się na działaniach na rzecz owadów zapylających. W ramach konkursu przygotowali reportaż ze swoich działań na rzecz poznańskiej przyrody. W całym mieście pojawiły się przygotowane przez nich plakaty. Mieszkańcy mogli dowiedzieć się o trudnym losie zapylaczy także od rozdających ulotki uczniów, którzy chętnie odpowiadali na wszystkie pytania. Dla przedszkolaków zespół przygotował warsztaty, podczas których najmłodsi mogli, między innymi, zagrać w specjalnie dla nich zaprojektowaną grę planszową. Na zajęcia w szkole zaproszono pana pszczelarza, który pokazał swoje narzędzia pracy i opowiedział dzieciom o niezmiernie ważnej roli pracowitych owadów.

Działania licealistów z Rzeszowa dotyczyły ochrony drzew w mieście. Zaangażowanie uczniów świadczy o tym, że doskonale przyswoili sobie wiadomości o zielonych płucach miast i postanowili swoją wiedzą podzielić się z innymi. Uczniowie zadbali, by ich malowniczo położone miasto stało się bardziej przyjazne przyrodzie. Zespół nagrał  spot edukacyjny oraz przygotował pomysłowe plakaty i ulotki, z którymi ruszył przeprowadzić akcję informacyjną wśród nauczycieli, pozostałych uczniów i ich rodziców. Powstała prezentacja dotycząca stanu lokalnego środowiska, którą obejrzeli wszyscy uczniowie IX Liceum Ogólnoształcącego w Rzeszowie. Poza działaniami edukacyjnymi młodzież zorganizowała też konkurs fotograficzny, którego tematem były stare drzewa rosnące w Rzeszowie. Oryginalnym pomysłem było  napisanie i przygotowanie aranżacji piosenek o tematyce ochrony różnorodności biologicznej.

Za zajęcie I miejsca zespół otrzymuje: udział w ok. 4-godzinnych edukacyjnych warsztatach przyrodniczych, poświęconych zagadnieniom ekologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii przywracania różnorodności biologicznej na obszarach miejskich; voucher w wysokości 2 000 zł – zespół może wydać środki na dowolny, uzgodniony z Organizatorem Konkursu, cel, a także e-dyplomy dla wszystkich Uczestników. Natomiast II miejsce dla rzeszowskiego zespołu to voucher w wysokości 1 000 zł oraz e-dyplomy dla wszystkich Uczestników.

Ogromne gratulacje dla obydwu zespołów oraz ich opiekunów!

Nagrodzone prace już niedługo będzie można podziwiać na stronie Konkursu www.mlodziobserwatorzy.edu.pl

Konkurs "Młodzi Obserwatorzy Przyrody - chrońmy razem bioróżnorodność!" został zorganizowany przy współpracy Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz Fundacji Veolia Polska. Do udziału w Konkursie zaproszono dzieci i młodzież w wieku 7–19 lat (z podziałem na grupy wiekowe) z następujących miejscowości: Bydgoszcz, Ciechocinek, Jarocin, Leżajsk, Łódź, Międzyrzec Podlaski, Poznań, Rzeszów, Świdnik, Tarnowskie Góry, Września, Zakopane i Zamość.

Partner Konkursu:

veoliaLogo

 

 

 

Rozpoczynamy realizację projektu "Urban Science"

UrbanScience IKONKAWspółczesna nauka dostarcza coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które wspierają budowanie zrównoważonych miast przyszłości. Jak zachęcić młodych ludzi do włączenia się w ten proces, rozbudzając zainteresowanie osiągnięciami naukowymi i angażując do poszukiwania ich kreatywnego zastosowania w tworzeniu zdrowych, bezpiecznych i inkluzywnych miast? Odpowiedzi na te pytania będzie szukał międzynarodowy zespół edukatorów i ekspertów zgromadzonych wokół przedsięwzięcia „Urban Science – Integrated Learning for Smart Cities”. Spotkanie inauguracyjne projektu, zorganizowane przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, odbyło się w dniach 11–15 grudnia br. w Warszawie.

Istotnym elementem projektu jest zwiększanie motywacji młodzieży do nauki przedmiotów z obszaru STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics) poprzez promowanie praktycznego podejścia do zastosowania wyników prac naukowych. Jedną ze strategii będzie ukazywanie przykładów wybranych organizacji, a także miast, które wykorzystują najnowsze osiągnięcia naukowe, w tym technologie z obszaru ochrony środowiska i rozwiązania oparte na środowisku (ang. nature-based solutions), do poprawy jakości życia mieszkańców większych i mniejszych metropolii. Tym samym partnerzy przedsięwzięcia chcą przybliżyć uczniom wybrane ścieżki kariery zawodowej związane z szeroko pojętą nauką, inspirując do poszukiwania własnej drogi jako specjalisty w obszarze smart cities. Projekt obejmie szeroki zakres zagadnień kluczowych dla tworzenia wizerunku miast przyszłości, także tych, które nie znalazły swojego miejsca w szkolnej podstawie programowej przedmiotów ścisłych i przyrodniczych (efektywność energetyczna, zarządzanie wodą w mieście, rola zielonej infrastruktury, jakość powietrza, gospodarka odpadami, mobilność, itp.).

W ramach projektu:

  • zostaną opracowane i udostępnione zestawy materiałów edukacyjnych, skierowane do młodzieży, w szczególności w wieku 12–16 lat;
  • planowane są także serie spotkań z nauczycielami oraz edukatorami,
  • jak i bezpośrednie działania warsztatowe z młodymi mieszkańcami miast.

Realizacja wskazanych działań będzie prowadzona przy pełnej współpracy partnerów projektu ze szkołami, partnerami biznesowymi, przedstawicielami władz samorządowych, a także naukowcami i ekspertami, zapewniającej wymianę doświadczeń, poglądów i pomysłów, w jaki sposób najskuteczniej wspierać edukację na rzecz zrównoważonych miast.

Projekt „Urban Science” jest odpowiedzią na aktualne wyzwania dotyczące tworzenia bezpiecznych, zdrowych i zrównoważonych miast. Głównym celem przedsięwzięcia jest podniesienie jakości nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, tak aby uczniowie mogli rozwijać swoje kluczowe kompetencje, w tym naukowe, niezbędne do aktywnego udziału w budowaniu wizerunku miast przyszłości zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, w szczególności Celem 11 Zrównoważone miasta i społeczności, czy celami zawartymi w strategii „Europa 2020”.

Liderem przedsięwzięcia „Urban Science" jest organizacja Wild Awake z Wielkiej Brytanii. Wśród partnerów projektu znalazły się organizacje z pięciu europejskich krajów: Ecosystem Europe Association z Bułgarii, CREDA onlus z Włoch, Bernu Vides skola z Łotwy, Hungarian Research Teachers Association z Węgier, a także Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Projekt jest dofinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Jego zakończenie jest planowane na wrzesień 2020 r.

EU flag Erasmus vect POS

Zobacz galerię ze spotkania inauguracyjnego:

 

Grafika wstępna pochodzi z serwisu Flickr.com (tytuł: The Developing City - Arup and John Robertson Architects Future Vision; autor: EG Focus; licencja: Attribution 2.0 Generic, CC BY 2.0)

Czym oddychamy? Pomiary jakości powietrza online!

 

smogCzy wiecie, jaka jest jakość powietrza w Waszych miejscowościach? Z rozpoczęciem sezonu grzewczego temat smogu ponowie pojawił się w debacie publicznej. 

W połowie listopada European Environment Agency (Europejska Agencja Środowiska, EEA) oraz European Commission (Komisja Europejska) udostępniły interaktywny serwis mapowy nt. jakości powietrza w Europie. Informacje aktualizowane są co godzinę! Mapa powstaje na podstawie danych przesyłanych do EEA przez 33 kraje europejskie, w tym Polskę. Przy obliczeniach "indeksu" jakości powietrza uwzględniana jest zawartość pyłu zawieszonego PM2.5 oraz PM10, a także stężenie ozonu, dwutlenku azotu oraz dwutlenku siarki w warstwie przyziemnej. Aktualną jakość powietrza można śledzić na interaktywnej mapie http://www.eea.europa.eu/themes/air/air-quality-index

Chcąc poszerzyć zasób danych pozyskiwany w ramach oficjalnie prowadzonego Państwowego Monitoringu Środowiska, szkoły GLOBE również przyłączyły się do monitorowania jakości powietrza i rozbudowy wspólnej sieci pomiarowej. W ramach projektu pt. „Czym oddychamy” w październiku do szkół trafiły pierwsze czujniki. Ich zadaniem jest pomiar stężenia pyłu PM 1.0, PM 2.5 oraz PM 10 w powietrzu wokół szkoły.

Po zainstalowaniu sprzętu i krótkim przeszkoleniu uczniowie przystąpili do testowych pomiarów. Dane zbierane przez czujniki są publikowane w Internecie. Już niedługo dane pochodzące ze wszystkich szkół, które przystąpiły do projektu, będzie można obejrzeć na głównej stronie projektu. 

samplePlot pyly

Wyniki testowych pomiarów jakości powietrza w okolicy Szkoły Podstawowej w Sułowie
możecie na bieżąco śledzić na stronie: http://212.87.6.251/mich/polandaod/

 Wszystkich zainteresowanych przystąpieniem do sieci pomiarowej i prowadzeniem wspólnych badań jakości powietrza zapraszamy na podstronę projektu.

 

Projekt pt. "Czym oddychamy?" jest realizowany we współpracy z Aerozolową Siecią Naukową Poland-AOD, której przewodniczy prof. UW dr hab. Krzysztof Markowicz (członek Rady Naukowej Programu GLOBE). Partnerem przedsięwzięcia jest Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE.

Kwidzyńskie szkoły rozpoczynają badania środowiska

warsztatyKwidzynfron8 grudnia mieliśmy przyjemność prowadzić warsztaty atmosferyczne i hydrologiczne dla nauczycieli ze szkół w Kwidzynie. W warsztatach wzięli udział edukatorzy ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego, Szkoły Podstawowej nr 4 im. Adama Mickiewicza oraz z Kwidzyńskich Szkół Społecznych. Nauczyciele poznali zasady prowadzenia i realizacji badań środowiska zgodnie z metodyką Programu GLOBE. Zapoznali się także ze sprzętem niezbędnym do prowadzenia badań hydrologicznych i atmosferycznych. Dyskutowaliśmy również o tym, jak zachęcać dzieci do włączania się w projekty badawcze o tematyce przyrodniczej.

W trakcie spotkania pracownicy International Paper podzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie ochrony środowiska oraz przedstawili strategię, która jest realizowana przez fabrykę w Kwidzynie.

Udział w warsztatach to dopiero początek przygody kwidzyńskich szkół z Programem GLOBE. Tuż po feriach zimowych spotkamy się ponownie z nauczycielami na warsztatach dotyczących badań i obserwacji roślinności. Zajęcia będą stanowiły wprowadzenie do realizacji międzyszkolnego projektu edukacyjnego w ramach Europejskiej Kampanii Fenologicznej 2018. Ich kontynuację będą stanowiły warsztaty przyrodnicze oraz konkurs fotograficzny „Barwny Kwidzyn”, do udziału w których zaprosimy dzieci i młodzieży z kwidzyńskich szkół z początkiem wiosny.

logoKwidzyn

Grudniowe warsztaty zorganizowano w ramach współpracy Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz firmy International Paper Kwidzyn. Głównym celem inicjatywy jest zachęcenie dzieci i młodzieży z kwidzyńskich szkół do włączenia się w badanie i monitorowanie jakości lokalnego środowiska.

Zapraszamy do galerii zdjęć z warsztatów:

 

Dofinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej

w latach 2006-2014
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa
Krajowy Koordynator Programu GLOBE