15 kwietnia zakończył się konkurs NASA GLOBE Clouds: Spring Cloud Observations Data Challenge ogłoszony przez naukowców NASA Langley Research Center w Wirginii (USA), badających klimat i pogodę na Ziemi między innymi przy wykorzystaniu danych satelitarnych. Spieszymy z podsumowaniem wyników akcji NASA GLOBE CLOUDS – ZOSTAŃ OBSERWATOREM WIOSENNEGO! Dzięki waszemu zaangażowaniu Polska znalazła się wśród liderów!
Między 15 marca a 15 kwietnia:
Nagrodę specjalną dla Szkolnych Zespołów Obserwatorów Nieba - wykład online z ekspertem NASA - otrzymują uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Górze (4431 przesłanych obserwacji) oraz Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Tarnobrzegu (2072 obserwacje). Gratulujemy! :-)
Ponadto do akcji przystąpiły następujące szkoły:
Akcja została przeprowadzona przy współpracy z członkami Partnerstwa "Razem dla Środowiska": Miasto Stołeczne Warszawa, Teraz Środowisko, Veolia PL, Eurocash, SUEZ Polska oraz Coca-Cola HBC.
Wiosenne warsztaty „Czy drzewa sprawdzają prognozę pogody?” już za nami. Do społeczności GLOBE dołączyło w ciągu trzech dni blisko 100 uczniów i uczennic z kwidzyńskich szkół!
Jakie gatunki drzew rosną w parku obok szkoły? Jaką wysokość ma najwyższe z nich? Jak szybko rozwijają się rośliny na wiosnę? Czy pogoda ma wpływ na ten proces? Jak prowadzić obserwacje meteorologiczne? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi w trakcie zajęć z dziećmi i młodzieżą z Kwidzyńskich Szkół Społecznych, Szkoły Podstawowej z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego oraz Szkoły Podstawowej nr 4.
Pogoda nam sprzyjała, dzięki czemu w trakcie zajęć terenowych mogliśmy cieszyć się słońcem. Uczyliśmy się, jak prowadzić obserwacje fenologiczne (czyli badania wpływu pogody na tempo rozwoju roślin). Uczniowie mieli też okazję sprawdzić swoje umiejętności rozpoznawania chmur. Przećwiczyliśmy również sposób raportowania zbieranych w Programie GLOBE danych przyrodniczych, tak by mogli z nich korzystać naukowcy z całego świata. Wykonane podczas warsztatów obserwacje zachmurzenia zostały od razu przesłane na serwer Amerykańskiej Agencji Kosmicznej (NASA) za pomocą aplikacji GLOBE Observer.
Warsztaty były również okazją do inauguracji konkursu fotograficznego „Barwy Kwidzyn”. Zaprosiliśmy młodych fotografów do zaprezentowania na zdjęciach przyrodniczych osobliwości swojego miasta, a także uchwycenia w kadrze swoich kolegów i koleżanki, prowadzących badania i obserwacje kwidzyńskiej przyrody. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi jeszcze w tym roku szkolnym.
Warsztaty zorganizowano w ramach współpracy Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz firmy International Paper Kwidzyn, która wspiera wdrażanie Programu GLOBE w regionie. Głównym celem inicjatywy jest zachęcenie dzieci i młodzieży z kwidzyńskich szkół do włączenia się w badanie i monitorowanie jakości lokalnego środowiska.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z warsztatów:
Uczennice Kwidzyńskich Szkół Społecznych mierzą wysokość drzew z wykorzystaniem chyłomierza (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Obserwacje zachmurzenia? Tylko z aplikacją GLOBE Observer! (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Klatka meteorologiczna przy Społecznej Szkole Podstawowej (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Badania biometryczne drzew wokół Szkoły Podstawowej z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Zdjęcia zachmurzenia to ważny element obserwacji meteorologicznych (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Jak wysokie jest nasze drzewo? Uczennice Szkoły Podstawowej nr 4 przy pracy (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Chmury to ważny element decydujący o pogodzie. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 podczas obserwacji zachmurzenia (fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Jaką rolę w kształceniu nowego pokolenia mieszkańców miasta odgrywa szkoła? Zapraszamy do włączenia się we wspólne poszukiwania odpowiedzi na te pytania poprzez wypełnienie krótkiej ankiety dostępnej na http://bit.ly/AnkietaUrbanScience
Według danych ONZ w 2014 roku co druga osoba na świecie mieszkała w mieście – w 2050 roku będą to już dwie na trzy osoby (czyli 66 proc. światowej populacji). Jak godzić dynamiczny rozwój aglomeracji miejskich i rosnące potrzeby ich mieszkańców z dbałością o środowisko? Współczesna nauka dostarcza coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które wspierają budowanie zrównoważonych miast przyszłości przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska. Jak rozbudzić w młodym pokoleniu zainteresowanie osiągnięciami naukowymi i zachęcić do aktywnego poszukiwania ich kreatywnego zastosowania w tworzeniu bezpiecznych, zdrowych i zrównoważonych miasta? Jaką rolę odgrywa w tym procesie szkoła? Czy zagadnienia kluczowe dla tworzenia wizerunku miast przyszłości znalazły swoje miejsce w szkolnej podstawie programowej przedmiotów matematycznych i przyrodniczych?
Jesteś nauczycielem w szkole podstawowej, gimnazjalnej lub ponadgimnazjalnej zlokalizowanej w mieście? Podziel się swoim doświadczeniem, wypełniając krótką ankietę dostępną na http://bit.ly/AnkietaUrbanScience
Ankieta została przygotowana w ramach projektu „Urban Science – Integrated Learning for Smart Cities” realizowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa wspólnie z pięcioma europejskimi partnerami. Głównym celem przedsięwzięcia jest podniesienie jakości nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, tak aby uczniowie mogli rozwijać swoje kluczowe kompetencje, w tym naukowe, niezbędne do aktywnego udziału w budowaniu wizerunku miast przyszłości. Projekt jest dofinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2006-2014 |
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa Krajowy Koordynator Programu GLOBE |
|