Aktualności

Certyfikaty "Aktywna Szkoła i Nauczyciel GLOBE"

certyfikatGLOBE1Od bieżącego roku szkolnego wprowadzamy nowy system wyróżnień dla szkół oraz nauczycieli, którzy angażują się w realizację Programu GLOBE w Polsce. Certyfikaty "Aktywna Szkoła Programu GLOBE" oraz "Aktywny Nauczyciel Programu GLOBE" będą przyznawane na dany rok szkolny po dokonaniu oceny aktywności, jakie w poprzednim roku szkolnym (od września do czerwca) podejmowała szkoła oraz nauczyciele Programu. Dodatkowo będą przyznawane wyróżnienia dla najaktywniejszych nauczycieli Programu GLOBE, którzy m.in.: realizowali ze swoimi uczniami dodatkowe działania (np. udział w wydarzeniach, kampaniach, projektach, itp.); aktywnie promowali Program GLOBE.

Obdywa tytuły są odnawiane co roku. Nie muszą być nadawane ciągle.

Kryteria przyznawania certyfikatów został przedstawione na ostatniej Konferencji Nauczycieli Programu GLOBE w październiku 2016 r. (zobacz prezentację). Proszę zwrócić uwagę, iż ten rok (jako pierwszy rok wydawania certyfikatów) jest wyjątkowy. Od przyszłego roku szkolnego obowiązywać będą zmodyfikowane kryteria.

Certyfikaty na rok szkolny 2017/2018 będą sukcesywnie wydawane i przesyłane drogą e-mail
na ręce Nauczycieli i Dyrekcji od 3 października br.
(z uwzględnieniem informacji pozyskanych podczas aktualizacji danych szkół i nauczycieli).

 ---------------------------------

Certyfikat aktywności na rok szkolny 2017/2018 (czyli tytuł „Aktywna Szkoła Programu GLOBE”) otrzymuje szkoła, która:

  • w okresie od 1 września 2015 r. do 30 października 2017 r. (!) wprowadziła do bazy Programu GLOBE co najmniej 100 wyników pomiarów (liczą się także wprowadzenie pomiarów archiwalnych, które do tej pory nie były wprowadzone na portal globe.gov).

---------------------------------

Certyfikat aktywności na rok szkolny 2017/2018 (tytuł „Aktywny Nauczyciel Programu GLOBE”) otrzymuje nauczyciel, który:

  • był obecny na XIV Konferencji Nauczycieli Programu w październiku 2016 r.,
  • pracuje w szkole otrzymującej tytuł „Aktywna Szkoła Programu GLOBE”,
  • niepracuje obecnie w szkole Programu GLOBE, ale prześle na adres Krajowego Koordynatora Programu krótką informację nt. działań, jakie podejmował w zakresie wykorzystania i promocji dorobku Programu.

[Porada #1] Aktualizacja danych szkoły w systemie GLOBE

keyboard 824317 cutWasza szkoła zmieniła od nowego roku szkolnego swoją nazwę? Co powinniście zrobić, aby pomimo zmiany nazwy placówki kontynuować pomiary i obserwacje w dotychczasowych punktach badawczych, zachowując ciągłość danych?

  1. Zalogujcie się na swoje konto w serwisie www.globe.gov
  2. Wejdźcie do zakładki Manage --> Users and Organisations
  3. Klikacie na nazwę swojej szkoły, wchodząc w kartę ze szczegółowymi informacjami
  4. W zakładce Details aktualizujecie oficjalną nazwę swojej szkoły i klikacie klawisz Save
  5. W zakładce GLOBE Info aktualizujecie nazwisko dyrektora oraz informację o poziomie nauczania, jaki "obsługuje" Wasza szkoła, i klikacie klawisz Save
    Tu podpowiedź - poziomy nauczania są rozpisane zgodnie z amerykańskim systemem nauczania, co oznacza, że:
    Primary: K-6 to dzieci w wieku 5-11 lat
    Secondary: 7-12 to młodzież w wieku 12-18
    Higher Ed: 13+ to młodzież w wieku 18+ (ta kategoria jest zasadniczo zarezerwowana dla uczelni wyższych!)

Kroki 2-5 możecie podejrzeć na krótkim filmiku instruktażowym (obejrzyj film).

W razie problemów z aktualizacją nazwy szkoły, prosimy o kontakt telefoniczny lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..

[EKF] Współpraca z europejskimi szkołami

 

linden tree 817061 1280Przyłączcie się do Europejskiej Kampanii Fenologicznej - zrealizujcie wspólny projekt ze szkołami z innych krajów europejskich! Rejestracja trwa do 22 września. Wystarczy wypełnić krótki formularz zgłoszeniowy, w którym podasz swoje dane, nazwę szkoły, którą reprezentujesz, informacje o wieku uczniów oraz gatunkach drzew, jakie  obserwujecie.

W ramach projektu uczniowie:

  • dzięki wykorzystaniu aplikacji GrowApp, poszerzą swoją wiedzę nt. obserwacji fenologicznych oraz sezonowych zmian w przyrodzie,
  • zrealizują własny projekt badawczy,
  • podzielą się jego wynikami z kolegami i koleżankami z innych krajów,

Na realizację działania warto przeznaczyć 4-6 lekcji w okresie od września do grudnia br.

 

Harmonogram prac obejmuje:

Faza A (start: 15 września)

Szkoły rejestrują chęć współpracy w projektach poprzez formularz online. Uczniowie zaczynają pracę z aplikacją GrowApp, wykonując codziennie zdjęcia tego samego drzewa. Zespół projektowy z waszej szkoły przedstawia się swoim koleżankom i kolegom z innych krajów.

Faza B (start: 1 października)

Twoi uczniowie poznają kolegów i koleżanki z wybranej europejskiej szkoły, z którą będziecie współpracować. Wspólnie pracują nad sformułowaniem pytania badawczego i zaplanowaniem obserwacji fenologicznych.

Faza C (start: 20 października)

To okres analizy wykonanych zdjęć i dyskusji na temat różnic w uzyskanych wynikach. Uczniowie zestawiają pozyskane dane z danymi klimatycznymi.

Faza D (start: 21 listopada)

Podsumowanie projektów. Na tym etapie uczniowie wspólnie przygotowują prezentację wyników, która będzie zaprezentowana na stronie Programu GLOBE.

 

Kolejna edycja międzyszkolnych projektów ruszy na wiosnę 2018.

 

Wystartowała Europejska Kampania Fenologiczna 2017/2018!

Wystartowała kolejna edycja Europejskiej Kampanii Fenologicznej. Zapraszamy do przyłączenia się i prowadzenia z uczniami obserwacji fenologicznych od września do grudnia br.

 

Udział w Europejskiej Kampanii Fenologicznej 2017/208 to dla uczniów szansa, aby dowiedzieć się więcej na temat sezonowych zmian zachodzących w przyrodzie. Na jesieni uczniowie mogą obserwować zmiany w kolorach liści oraz ich opadanie, korzystając jednocześnie z protokołu Starzenia się drzew oraz mobilnej aplikacji GrowApp. To proste! Wystarczy:

  • pobrać aplikację GrowApp na tablet lub telefon,
  • wybrać drzewo rosnące w waszej okolicy i należące do jednego z 7 gatunków (zobacz, jakie gatunki można obserwować w ramach Kampanii),
  • wykonaj zdjęcie drzewa poprzez aplikację GrowApp, dodaj odpowiednie hashtagi: #nazwa gatunku po angielsku (np. #oak), #globe, #nazwa szkoly,
  • wyślij zdjęcie - od tej pory możesz je podejrzeć na mapie GrowApp (zobacz wyniki dotychczasowych pomiarów),
  • obserwować dane drzewo regularnie i za każdym razem dokumentować obserwacje, robiąc zdjęcia. Wykorzystajcie również protokół Starzenia się drzew do notowania, jak zmienia się kolor liści.

Nadal nie wiecie, jak rozpocząć obserwacje? Posłuchajcie naukowców, którzy wam podpowiedzą.

KampaniaVideo

 

Konkurs "Młodzi Obserwatorzy Przyrody". Zapraszamy!

1505477034

W miastach żyje coraz więcej ludzi. Czy jest w nich też miejsce dla przyrody? Jaka jest rola drzew w miejskim ekosystemie? A jak radzą sobie w miastach ptaki i owady? Przekonajcie się, biorąc udział w konkursie Młodzi Obserwatorzy Przyrody.

Razem z Fundacją Veolia Polska zapraszamy do udziału wszystkie szkoły GLOBE z następujących miejscowości: Bydgoszcz, Ciechocinek, Jarocin, Leżajsk, Łódź, Międzyrzec Podlaski, Poznań, Rzeszów, Świdnik, Tarnowskie Góry, Września, Zakopane i Zamość.

Uczestnikami Konkursu mogą być dzieci i młodzież w wieku 7–19 lat (z podziałem na grupy wiekowe) reprezentowani przez zespoły uczniowskie ze szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz licealnych pod kierunkiem Opiekuna/Nauczyciela. Zespół tworzą uczniowie z jednej klasy. Każda szkoła może zgłosić do udziału w Konkursie dowolną liczbę zespołów uczniowskich.

 Rejestracja trwa do 22 września. Szczegółów szukajcie na www.mlodziobserwatorzy.edu.pl Nagrody czekają!!!\

 

Partner konkursu:veoliaLogo

Dofinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej

w latach 2006-2014
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa
Krajowy Koordynator Programu GLOBE