Aktualności

Reforma w edukacji a dane szkół w systemie GLOBE

Uwaga! Mamy ważną informację dla szkolnych koordynatorów Programu GLOBE w tych szkołach, które w związku z reformą systemu oświaty zmieniły od nowego roku szkolnego swoje nazwy.

Co powinniście zrobić, aby pomimo zmiany nazwy placówki kontynuować pomiary i obserwacje w dotychczasowych punktach badawczych, zachowując ciągłość danych?

  1. Zalogujcie się na swoje konto w serwisie www.globe.gov
  2. Wejdźcie do zakładki Manage --> Users and Organisations
  3. Klikacie na nazwę swojej szkoły, wchodząc w kartę ze szczegółowymi informacjami
  4. W zakładce Details aktualizujecie oficjalną nazwę swojej szkoły i klikacie klawisz Save
  5. W zakładce GLOBE Info aktualizujecie nazwisko dyrektora oraz informację o poziomie nauczania, jaki "obsługuje" Wasza szkoła, i klikacie klawisz Save
    Tu podpowiedź - poziomy nauczania są rozpisane zgodnie z amerykańskim systemem nauczania, co oznacza, że:
    Primary: K-6 to dzieci w wieku 5-11 lat
    Secondary: 7-12 to młodzież w wieku 12-18
    Higher Ed: 13+ to młodzież w wieku 18+ (ta kategoria jest zasadniczo zarezerwowana dla uczelni wyższych!)

Kroki 2-5 możecie podejrzeć na krótkim filmiku instruktażowym (obejrzyj film).

 

W razie problemów z aktualizacją nazwy szkoły, prosimy o kontakt telefoniczny lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..

[Europejska Kampanii Fenologiczna] Bydgoski zespół nagrodzony!

linden tree 817061 1280Młodzi obserwatorzy przyrody z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Bydgoszczy mają powód do świętowania. Animacja stworzona przez zespół w ramach Europejskiej Kampanii Fenologicznej została wybrana najlepszą animacją maja. Gratulujemy! :-)

Wszystkie animacje nominowane do comiesięcznego wyróżnienia możecie obejrzeć na stronie: https://www.globe.gov/web/european-phenology-campaign/overview/highlights

 

 

GLOBE Games 2017: oczami zespołu ze Stalowej Woli

W dniach 9–12 czerwca 2017 roku, po raz kolejny, uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Stalowej Woli wzięli udział w ogólnopolskich warsztatach dla najbardziej aktywnych uczniów programu GLOBE - GLOBE Games 2017. Mieliśmy przyjemność gościć w ośrodku wypoczynkowym „Mazury” położonym w mazurskiej wsi Krzyże niedaleko malowniczego miasteczka Ruciane-Nida. Tegoroczny temat seminarium brzmiał: „Klimat, Woda, Las”. Wzięło w nim udział blisko 120 uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjów i liceów w całej Polsce.

Celem GLOBE GAMES 2017 była wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami i nauczycielami, poznanie kultury i historii Mazur oraz zachęcenie młodzieży do bliższego kontaktu z naturą. Byliśmy zachwyceni poziomem organizacji warsztatów ,przygotowaniem merytorycznym jak i praktycznym. Doskonale dobrane trasy, bardzo przemyślana tematyka umożliwiły młodzieży doskonalenie wielu praktycznych umiejętności. Nie omieszkamy wspomnieć o doskonałym wyżywieniu w ośrodku „Mazury”, gdzie brakowało nam tylko przysłowiowego ”ptasiego mleka” :-)

Tegoroczne GLOBE GAMES były wyjątkowe. Przez cały 2017 roku świętujemy dwadzieścia lat obecności Programu w Polsce. W związku z tym, zaszczycili nas swoją obecnością: ekspert NASA, Brian A. Campbell, oraz europejska koordynatorka Programu GLOBE, Bara Semerakova, którzy prowadzili zajęcia praktyczne z uczestnikami warsztatów. Młodzi ludzie byli zachwyceni spotkaniami z tak znakomitymi prowadzącymi nie tylko z zagranicy, ale również z polskimi naukowcami z Uniwersytetu Warszawskiego, którzy od lat angażują  w  prowadzenie zajęć na GG.

Nawiązane na GLOBE Games nowe przyjaźnie z pewnością pozostaną z nami na długo. Atmosfera panująca wśród uczestników i genialne podejście opiekunów do wykonywanej przez nich pracy jest tylko kolejnym dowodem, na to, że warto być Globowcem! Teraz pozostaje nam powiedzieć tylko: „Do zobaczenia za rok!”.

Szkołę naszą  reprezentowały uczennice klasy I A Gimnazjum w składzie:
Joanna Lebioda ,Gabrysia Jędrusińska, Oliwia Herdzik i Kinga Rachfalska
                                                                      pod opieką  Barbary Wilczyńskiej

Zobacz galerię zdjęć:

GLOBE Games 2017: wrażenia zespołu z Nysy

GLOBE Games 2017 to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu Programu GLOBE - czas, kiedy społeczność GLOBE'owców może się spotkać, aby razem się uczyć, bawić i odpoczywać, poznając piękno polskiej przyrody. W tym roku w imprezie brała również udział reprezentacja z Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie. Patrol nr VI, w którego skład wchodził zespół z Nysy, zajął I miejsce w kategorii szkół licealnych. Gratulujemy!

Czy warto brać udział w GLOBE Games? Na to pytanie najlepiej odpowiedzą uczennice z Nysy.

Uczestnictwo w Globe Games to świetna zabawa i nauka,  która daje możliwość poszerzenia horyzontów. Przede wszystkim wiedzy z przedmiotów przyrodniczych. Bardzo się cieszę, że miałam okazję poznać gości tegorocznej imprezy. Przygotowane przez nich prezentacje okazały się strzałem w dziesiątkę. Miałam możliwość sprawdzenia swoich umiejętności językowych. Udział w Globe Games to świetna okazja, żeby poznać nowych ludzi. Udało mi się zaprzyjaźnić z niektórymi osobami i  na pewno będziemy ze sobą jeszcze utrzymywać kontakt.

Moim zdaniem GG były bardzo ciekawe i pracowite, ponieważ miałyśmy do rozwiązania wiele zadań, które sprawdzały naszą wiedzę i wymagały kreatywnego myślenia. Każdego dnia nasza grupa przemierzała trasę oraz szukała rozwiązań i odpowiedzi. Przygotowanych zostało bardzo dużo atrakcji, które na długo pozostaną w naszej pamięci. Również pomysł integracji osób z poszczególnych grup (z którymi współpracowałyśmy) był  bardzo dobry -  poznałyśmy nowych ludzi.

Dla mnie tegoroczne GG były niesamowitym przeżyciem. Jestem pełna podziwu dla organizatorów. Program oraz zadania zaplanowane były tak, że angażowały cały nasz czas. A do tego były bardzo ciekawe. GLOBE’owa atmosfera udzieliła się wszystkim uczestnikom. Nasz patrol zajął 1. miejsce. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mieć okazję przeżyć to jeszcze raz.

Najbardziej podobały mi się zajęcia w terenie (w lesie i nad jeziorem) na wyznaczonych trasach i stanowiskach z zadaniami i wykładowcami. Uczniowie sami prowadzili patrol dzięki GPS i mapie. Uczyliśmy się także obsługi nowych urządzeń, takich jak pirometr i luksomierz. To było fajne doświadczenie. Czas spędziłam bardzo miło i teraz chętnie to wspominam. Warto pojechać na GG nie tylko ze względu na świetne zajęcia, ale też aby poznać ciekawych ludzi, którzy tam przyjeżdżają.

Zobacz galerię zdjęć:

 

GLOBE Games 2017: relacja zespołu z Wieliszewa

W dniach 9–12 czerwca 2017 roku, po raz kolejny wzięliśmy udział w ogólnopolskich warsztatach dla najbardziej aktywnych uczniów programu GLOBE. GLOBE Games 2017, bo o nich mowa, zawitały w tym roku do małej, mazurskiej wioski Krzyże, oraz malowniczego miasteczka Rucianego-Nidy. Tegoroczny temat seminarium brzmiał: „Klimat, Woda, Las”. Wzięło w nim udział blisko 120 uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjów i liceów w całej Polsce. Celem GLOBE Games’ów była wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami i nauczycielami, poznanie kultury i historii Mazur oraz zachęcenie młodzieży do bliższego kontaktu z naturą. Bazę noclegową i wyżywienie zapewniał Ośrodek Wypoczynkowy „Mazury” w Krzyżach.

Tegoroczne GLOBE GAMES były wyjątkowe. Przez cały 2017 roku świętujemy dwadzieścia lat obecności programu w Polsce. Dla nas też jest to data szczególna, gdyż to właśnie w gminie Wieliszew w 1997 roku, przed dwudziestoma laty podpisano porozumienie, na mocy którego dziś realizujemy program GLOBE. W związku z tym, zaszczycili nas swoją obecnością: ekspert NASA, Brian A. Campbell, oraz europejska koordynatorka Programu GLOBE, Bara Semerakova.

Pierwszego dnia, po przyjeździe i zakwaterowaniu w ośrodku, powitała nas krajowa koordynatorka Programu GLOBE, pani Elżbieta Wołoszyńska-Wiśniewska z Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Następnie wysłuchaliśmy wykładu dr Anny Namury-Ochalskiej na temat pobliskiej Puszczy Piskiej, oraz Pojezierza Mazurskiego. Po interesującym wykładzie mieliśmy okazję wziąć udział w warsztatach przygotowujących do udziału w grze terenowej. Całość stanowiła idealny wstęp do zajęć kolejnych dni.

Kolejny dzień powitał nas słoneczną, wręcz idealną pogodą do pieszych wędrówek. O godzinie 815 na przystani „U Faryja” w Rucianem-Nidzie, powitała nas Pani Sekretarz Miasta i Gminy Ruciane-Nida. Rozpoczęły się zajęcia terenowe na statku, którym przepływaliśmy jezioro Guzianka i Bełdany. Po rejsie i długiej wędrówce po pobliskim lesie zarządzanym przez Nadleśnictwo Maskulińskie, podczas której rozwiązywaliśmy nie zawsze łatwe zadania, wróciliśmy do ośrodka na obiad. Po zdaniu kart pracy, udaliśmy się do sali konferencyjnej na mini-konferencję uczniowską, w której swoje projekty prezentowały cztery delegacje uczniowskie. Nasza szkoła znalazła się w elitarnym gronie prezentujących, wśród trzech innych placówek – reprezentacji Nysy i dwóch placówek z Warszawy. Projekt Jakuba Jaworskiego, Filipa Piotrowskiego i Joanny Grzymkowskiej, opowiadał o naszych działaniach w ramach Programu GLOBE w ciągu roku szkolnego. Chłopcy  wspomnieli również o projekcie GreenGo, którego jesteśmy uczestnikami jako jedyna szkoła z placówek prezentujących projekty. Ostatnim punktem programu był udział w zajęciach wieczornych pt. „Moja kariera w NASA”. Zajęcia poprowadził Brian Campbell. Opowiadał o pracy w NASA, roli satelity w życiu człowieka, oraz o jego drodze do pracy w agencji kosmicznej.

Trzeci, przedostatni już dzień, upłynął nam dość szybko. O godzinie 800, tak jak dzień wcześniej, wyruszyliśmy w teren. Przy pierwszym stanowisku czekał na nas prof. Krzysztof Markowicz z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Pan Profesor pokazał nam działanie mobilnej stacji pomiarowej i opowiedział o wpływie aerozoli na klimat. Później wyruszyliśmy do lasów okalających ośrodek. Po odwiedzeniu wszystkich 19 stanowisk, powróciliśmy do ośrodka. Kolejnym punktem programu były zajęcia popołudniowe z Brianem Campbellem, z którym łączyliśmy kawałki zdjęć satelitarnych, które w ramach jednego z zadań gry terenowej, musieliśmy znaleźć w lesie. Następnie Pan Grzegorz Górecki ze Stacji Terenowej w Urwitałcie Wydziału Biologii w Warszawie, przedstawił nam sposoby wykorzystania dronów w monitoringu środowiska. Na koniec przewidziano uroczystą ceremonię zakończenia GLOBE Games 2017. Nie zabrakło oklasków, salw śmiechu i wielu emocji. Niestety, nie udało nam się zająć żadnej lokaty w ramach konkursu na najlepszy patrol. Odnieśliśmy jednak inne, równie istotne sukcesy: Filip i Jakub zostali nagrodzeni za prezentację, Filipa ponadto doceniono za najaktywniejszy udział w zadaniach gry terenowej w naszej grupie. Otrzymaliśmy pamiątkowe medale. Na sam koniec dnia, w ramach pożegnania, odbyło się ognisko.

Ostatniego dnia zwiedziliśmy Stację Badawczą PAN w Popielnie. Uczestniczyliśmy tam w lekcji muzealnej dotyczącej koników polskich. Na własne oczy zobaczyliśmy także jedyną w Europie fermę bobrów i dowiedzieliśmy się kilku ciekawostek na temat tych zwierząt.

Po zakończeniu wizyty w Popielnie, jeszcze raz podziękowaliśmy organizatorom za profesjonalne przygotowanie imprezy. Wróciliśmy do domów z szerokimi uśmiechami, odliczając dni do kolejnych GLOBE Games’ów.

Tegoroczne GLOBE Games’y były dla nas wyjątkowe, mamy także nadzieję, że nie ostatnie. Nawiązane na nich nowe przyjaźnie z pewnością pozostaną z nami na długo. Atmosfera panująca wśród uczestników i genialne podejście opiekunów do wykonywanej przez nich pracy jest tylko kolejnym dowodem, na to, że warto być Globowcem! Teraz pozostaje nam powiedzieć tylko: „Do zobaczenia za rok!”.

Wiktoria Donarska, kl. 1a, Gminne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wieliszewie
Filip Piotrowski
Wiktoria Kędra

KOREKTA I REDAKCJA: JAKUB JAWORSKI, JOANNA GRZYMKOWSKA

 

Zobacz galerię zdjęć:

Dofinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej

w latach 2006-2014
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa
Krajowy Koordynator Programu GLOBE