Współczesna nauka dostarcza coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które wspierają budowanie zrównoważonych miast przyszłości. Jak zachęcić młodych ludzi do włączenia się w ten proces, rozbudzając zainteresowanie osiągnięciami naukowymi i angażując do poszukiwania ich kreatywnego zastosowania w tworzeniu zdrowych, bezpiecznych i inkluzywnych miast? Odpowiedzi na te pytania będzie szukał międzynarodowy zespół edukatorów i ekspertów zgromadzonych wokół przedsięwzięcia „Urban Science – Integrated Learning for Smart Cities”. Spotkanie inauguracyjne projektu, zorganizowane przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, odbyło się w dniach 11–15 grudnia br. w Warszawie.
Istotnym elementem projektu jest zwiększanie motywacji młodzieży do nauki przedmiotów z obszaru STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics) poprzez promowanie praktycznego podejścia do zastosowania wyników prac naukowych. Jedną ze strategii będzie ukazywanie przykładów wybranych organizacji, a także miast, które wykorzystują najnowsze osiągnięcia naukowe, w tym technologie z obszaru ochrony środowiska i rozwiązania oparte na środowisku (ang. nature-based solutions), do poprawy jakości życia mieszkańców większych i mniejszych metropolii. Tym samym partnerzy przedsięwzięcia chcą przybliżyć uczniom wybrane ścieżki kariery zawodowej związane z szeroko pojętą nauką, inspirując do poszukiwania własnej drogi jako specjalisty w obszarze smart cities. Projekt obejmie szeroki zakres zagadnień kluczowych dla tworzenia wizerunku miast przyszłości, także tych, które nie znalazły swojego miejsca w szkolnej podstawie programowej przedmiotów ścisłych i przyrodniczych (efektywność energetyczna, zarządzanie wodą w mieście, rola zielonej infrastruktury, jakość powietrza, gospodarka odpadami, mobilność, itp.).
W ramach projektu:
Realizacja wskazanych działań będzie prowadzona przy pełnej współpracy partnerów projektu ze szkołami, partnerami biznesowymi, przedstawicielami władz samorządowych, a także naukowcami i ekspertami, zapewniającej wymianę doświadczeń, poglądów i pomysłów, w jaki sposób najskuteczniej wspierać edukację na rzecz zrównoważonych miast.
Projekt „Urban Science” jest odpowiedzią na aktualne wyzwania dotyczące tworzenia bezpiecznych, zdrowych i zrównoważonych miast. Głównym celem przedsięwzięcia jest podniesienie jakości nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, tak aby uczniowie mogli rozwijać swoje kluczowe kompetencje, w tym naukowe, niezbędne do aktywnego udziału w budowaniu wizerunku miast przyszłości zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, w szczególności Celem 11 Zrównoważone miasta i społeczności, czy celami zawartymi w strategii „Europa 2020”.
Liderem przedsięwzięcia „Urban Science" jest organizacja Wild Awake z Wielkiej Brytanii. Wśród partnerów projektu znalazły się organizacje z pięciu europejskich krajów: Ecosystem Europe Association z Bułgarii, CREDA onlus z Włoch, Bernu Vides skola z Łotwy, Hungarian Research Teachers Association z Węgier, a także Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Projekt jest dofinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Jego zakończenie jest planowane na wrzesień 2020 r.
Zobacz galerię ze spotkania inauguracyjnego:
Grafika wstępna pochodzi z serwisu Flickr.com (tytuł: The Developing City - Arup and John Robertson Architects Future Vision; autor: EG Focus; licencja: Attribution 2.0 Generic, CC BY 2.0)
Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2006-2014 |
© 1997-2024 UNEP/GRID-Warszawa Krajowy Koordynator Programu GLOBE |
|