Aktualności

Obserwatorzy Jesiennego Nieba ruszają do akcji!

FallChallenge edited

Gotowi na wyzwania? Przyłączcie się do grona Obserwatorów Jesiennego Nieba!

Zadanie polega na prowadzeniu prostych obserwacji nieba i chmur, z wykorzystaniem aplikacji mobilnej GLOBE Observer (dostępnej w App Store oraz Google Play). Zbierane w aplikacji dane to źródło cennych informacji dla naukowców NASA Langley Research Center w Wirginii (USA), badających klimat i pogodę na Ziemi między innymi przy wykorzystaniu danych satelitarnych.

Akcja potrwa od 15 października do 15 listopada 2019 r. W tym czasie każdy uczestnik może przesłać maksymalnie 10 obserwacji chmur dziennie. Najlepsi obserwatorzy otrzymają video-podziękowania od naukowców z Amerykańskiej Agencji Kosmicznej, opublikowane na stronie internetowej NASA.

 

JAK SIĘ PRZYŁĄCZYĆ?

part step1

ZBIERZCIE SZKOLNY ZESPÓŁ OBSERWATORÓW WIOSENNEGO NIEBA

Każdy uczestnik konkursu (nauczyciel i uczeń) powinien posiadać swoje osobne konto w systemie GLOBE - dzięki temu macie szansę zebrać, jak najwięcej danych i wygrać konkurs :-)

  • Jesteś aktywnym nauczycielem GLOBE? Możesz korzystać ze swojego standardowego loginu i hasła.
  • Jesteś uczniem uczestniczącym w Programie GLOBE? Poproś nauczyciela, aby założył Ci konto uczniowskie (nie wiecie, jak to zrobić? potrzebne wsparcie? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.).

Zebraliście zespół? Dajcie nam znać, pisząc do nas krótki e-mail, w którym podacie, ilu uczniów włączyło się do akcji.

 

POBIERZCIE APLIKACJĘ GLOBE OBSERVER I ZALOGUJCIE SIĘ

Aplikacja GLOBE Observer jest dostępna na urządzenia z systemem Android oraz iOS. Możesz ją pobrać za darmo z Google Play lub App Store.

Aplikacja jest dedykowana na urządzenia z systemem Android 5.x lub wyższym. Na urządzeniach z wcześniejszymi wersjami Android aplikacja może nie działać w pełni poprawnie.

 QRplay  QRapple
Google Play  indeks

 

UWAGA SZKOLNE ZESPOŁY OBSERWATORÓW: Jeśli któryś z członków zespołu nie ma możliwości pobrać aplikacji, nie ma problemu. Wasze obserwacje zachmurzenia możecie również raportować w standardowy sposób - przez portal GLOBE lub aplikację mobilną GLOBE Data Entry App. Każdy uczestnik loguje się na swoje konto GLOBE (nauczycielskie lub uczniowskie). 

Jeśli Wasza szkoła dołączyła do akcji, ale nie uczestniczy na co dzień w Programie GLOBE, macie możliwość raportowania danych jedynie przez aplikację GLOBE Observer.

 

part step2

DOWIEDZCIE SIĘ, CZEGO SZUKAĆ NA NIEBIE

Obserwacje nieba prowadzi się w kilku prostych krokach. Na początku aplikacja automatycznie rejestruje dzień, godzinę oraz miejsce, z którego każdy Obserwator patrzy w niebo. Następne kroki to już wasze zadanie. Najpierw sprawdźcie, czy niebo jest czyste/bezchmurne, zachmurzone a może w ogóle niewidoczne np. z powodu smogu lub śnieżnej zamieci. Jeśli na niebie są chmury, wtedy każdy Obserwator:

  • szacuje, jaki % nieba pokrywają (aplikacja Ci w tym pomoże).
  • korzystając ze wsparcia wbudowanego w aplikację atlasu chmur rozpoznaje chmury, jakie widzi na niebie. A może właśnie przeleciał samolot i widać ślad, który pozostawił (tzw. smugę kondensacyjną)? One też są ważne dla naukowców.
  • zapisuje w aplikacji, czy obserwacjom towarzyszą jakieś inne zjawiska meteo np. deszcz, czy opad śniegu, lub czy ich ślady widać na powierzchni ziemi np. w postaci zalegającego śniegu,
  • wykonuje zdjęcia obserwowanego nieba.

Szukacie szerszych informacji? Zajrzyj na stronę GLOBE Observer (po angielsku).

 

part step4

SPRAWDŹCIE, KIEDY NAJLEPIEJ PATRZEĆ W NIEBO

Niebo można obserwować o dowolnej porze, np. co godzinę. Jednak najbardziej wartościowe są te obserwacje, które wykonuje się niedługo (max 15 minut) przed lub po przelocie satelity meteorologicznego nad danym miejscem. Jeśli komuś się uda, otrzyma od zespołu NASA GLOBE Clouds raport porównujący wyniki swoich obserwacji oraz widoku z satelity. Ekscytujące, prawda? :-)

Godzinę przelotu satelity nad miejscem obserwacji sprawdzisz w aplikacji GLOBE Observer.

 

part step3

OBSERWUJCIE NIEBO I WYSYŁAJCIE ZEBRANE DANE

Dane dot. zachmurzenia w aplikacji GLOBE Observer możecie zbierać również, gdy nie macie połączenia z internetem. Pamiętajcie jednak o wysłaniu wyników, jak tylko znajdziecie się w zasięgu.

Nie korzystacie z aplikacji i zbieracie dane w tradycyjny sposób - pamiętajcie, ze każdy Obserwator powinien wprowadzić wyniki swoich obserwacji do bazy danych. Inaczej nie są wliczane do wyniku zespołu!

UWAGA SZKOLNE ZESPOŁY OBSERWATORÓW: Pamiętajcie, aby w ramach obserwacji wykonywać zdjęcia obserwowanego nieba! To bardzo ważny element Waszych obserwacji.

 

part step5

PORÓWNUJCIE WYNIKI Z INNYMI OBSERWATORAMI NIEBA

Zebrane dane możecie oglądać na interaktywnej mapie. Zobaczcie, jak duża jest społeczność Obserwatorów wiosennego nieba! Czy wasze wyniki są zbieżne z obserwacjami innych osób z waszej miejscowości?

Zobaczcie mapę!

Wyróżnienia dla najaktywniejszych

Już za 3 tygodnie rozpoczniemy upragnione wakacje. Zapraszamy do kontaktu nauczycieli, którzy chcieliby wyróżnić najaktywniejszych uczniów Programu GLOBE okolicznościowymi dyplomami.

Warsztaty "Środowisko inspiracji" za nami

 DSC 0145W piątek, 30 listopada, spotkaliśmy się na warsztatach kreatywnych "Środowisko inspiracji. Łączy nas chmura - projekty edukacyjne inaczej" zorganizowanych we współpracy z Microsoft Polska.

Wszystko zaczęło się oczywiście od... chmury i skojarzeń, jakie budzi to słowo. Przyrodniczych, społecznych, gospodarczych, kulturowych. Chmura stała się naszym punktem wyjścia do dyskusji, jak angażować młodzież do rozmowy o przyszłości naszych miast w ciekawy i czasem intrygujący dla młodego pokolenia sposób.

Po serii prezentacji inspiracyjnych przeszliśmy do sesji warsztatowej. Podczas pracy w grupach postawiliśmy na połączenie rozwoju kompetencji z odkrywaniem i wspólnym tworzeniem nowego podejścia do samej instytucji projektu edukacyjnego. Zachęcaliśmy nauczycieli do wyjścia poza ramy konwencjonalnego myślenia "projektowego" i podjęcia próby stworzenia projektów, których główną cechą staje się elastyczność i ekonomiczne dopasowanie do okoliczności - projektów, które pieszczotliwie nazywamy "kieszonkowymi" projektami przyrodniczymi :-)

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z warsztatów oraz przeczytania szerokiej relacji z wydarzenia na stronie https://gridw.pl/srodowisko-inspiracji/

 

Wspomnienia z Tuluzy

 

foto1W połowie listopada grupa nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Tarnobrzegu oraz Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Bolesława Prusa w Górze uczestniczyła w Międzynarodowym szkoleniu GLOBE w Tuluzie we Francji.

To były intensywne trzy dni wypełnione sesjami warsztatowymi, dyskusjami z ekspertami i francuską młodzieżą oraz wymianą doświadczeń z edukatorami z blisko 20 europejskich krajów. Uczestnicy odwiedzili również siedzibę francuskiej agencji kosmicznej, CNES. Spotkanie było również okazją do wspólnego świętowania 100-lecia niepodległości Polski z międzynarodowym gronie :-)

Relację jednej z uczestniczek wyjazdu zamieszczamy poniżej. Zapraszamy do lektury! Relację zdjęciową znajdziecie na profilu GLOBE na Facebook.

-------------------------------

Jolanta Tworek, Szkoła Podstawowa nr 10 w Tarnobrzegu

 

Udział w międzynarodowej konferencji Programu GLOBE w Tuluzie był dla mnie niesamowitym przeżyciem. Dał mi okazję poszerzenia swojej wiedzy na temat badań prowadzonych w Programie GLOBE, zwłaszcza hydrologicznych i meteorologicznych. Była to okazja do porównania tego, co robią inne szkoły „globowe” i wzbogacenia swoich doświadczeń. Mogłam praktycznie wykorzystać zdobyte wiadomości posługując się prezentowanym tam sprzętem oraz uzyskać odpowiedzi na wiele nurtujących pytań.

Dodatkowo mogliśmy gościć w jednej z francuskich szkół, poznać ich system edukacyjny, pracujących tam nauczycieli a także uczniów. Podobała mi się przygotowana przez młodzież prezentacja o badaniu jakości wody w Garonnie pod hasłem „Water matters”. Dzieciaki były nieco zestresowane, ale zaprezentowały się bardzo ładnie.

Wszystkie te spotkania to także kształcenie kompetencji językowych i sprawdzenie swoich umiejętności. Rozmowy podczas wieczornego Cultural evening były świetną okazją do poznania innych kultur, języków i tradycji. Nasza ekipa z Polski pochwaliła się obchodzoną uroczyście 100 rocznicą odzyskania niepodległości. Pamiątkowy kotylion wręczyliśmy głównemu dyrektorowi Programu Globe, którym jest Tony Murphy z USA. Była to zabawa i poznawanie się nawzajem.

Konferencja dała mi także możliwość odwiedzenia, przynajmniej częściowo, francuskiej organizacji CNES będącej francuskim odpowiednikiem Agencji NASA. Tam zapoznani zostaliśmy z ich zadaniami i prowadzonymi przedsięwzięciami. Najbardziej podobał mi się wykład dr Jean-Francois Leona, który  przedstawił prezentację na temat  zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia powietrza oraz ich wpływu na życie i zdrowie człowieka. Prezentacja opatrzona była interesującymi zdjęciami.

Zwiedzanie Muzeum Kosmicznego to okazja do obejrzenia z bliska wielu modeli rakiet kosmicznych, stacji czy pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia badań. To miejsce, gdzie można uzupełnić swoje wiadomości z astronomii poprzez gry i zabawy multimedialne.

Spotkania, to nie tylko wiedza, ale także okazja do poznania wielu osób, wymiany kontaktów i nawiązania współpracy w przyszłości. No i  na koniec oczywiście poznanie samego miasta Tuluza, chociaż na to nie było zbyt wiele czasu, bo dni były wypełnione licznymi zajęciami.

Bardzo dziękuję za umożliwienie mi udziału w tym fantastycznym przedsięwzięciu.

 

 

Nysa i Bieruń wspólnie badają jakość wody

LLC 2018bazaW dniach od 2 do 8 października 2018 r. w ramach programu GLOBE ogłoszono akcję ,,Local Lake Challenge”. Polegała ona na zbadaniu w wyznaczonym terminie jakości wody w jeziorach lub sztucznych zbiornikach wodnych. Wezwanie to podjęły m. in. Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie oraz Szkoła Podstawowa nr 1 w Bieruniu.

Obie szkoły zaplanowały badanie wody w sztucznych zbiornikach. To była doskonała okazja, aby porównać otrzymane wyniki. Uczniowie wybrali się na pomiary w tych samych dniach, 4 i 10 października. Oba analizowane zbiorniki (Jezioro Nyskie oraz zbiornik Łysina) różnią się wielkością, jednak jakość wody okazała się zbliżona.

Dziękujemy dr. inż. Tadeuszowi Mzykowi z Politechniki Śląskiej za konsultacje oraz Eli Wołoszyńskiej-Wiśniewskiej, koordynator Programu GLOBE, – również za konsultacje oraz pomoc w dotarciu do aktualnych zdjęć naszych terenów badawczych z satelity Sentinel.

Szczegółowe wyniki naszych badań można znaleźć w poniższym zestawieniu.

 

 

Jezioro Nyskie      Zbiornik Łysina
To zaporowy zbiornik retencyjny na Nysie Kłodzkiej zbudowany w 1971r. Położony  jest w bezpośrednim sąsiedztwie Nysy. Jezioro ma powierzchnię 20 km2. Przyległe tereny tworzą obszar Otmuchowsko-Nyskiego Obszaru Krajobrazu Chronionego. Występuje tu wiele gatunków ptaków i ryb. Przy odpływie zbiornika znajduje się elektrownia wodna o mocy 4,8 MW. Na północno-wschodnim brzegu jeziora występują piaszczyste plaże z ośrodkami wczasowymi oraz  wodnym zapleczem rekreacyjnym.   Zbiornik ma powierzchnię 0,14 km2. Leży na terenie Bierunia, w widłach rzek Mlecznej i Gostyni. Zbiornik powstał w miejscu wyrobiska drobnoziarnistego piasku potrzebnego do budowy osiedli w pobliskich Tychach w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Następnie zagłębienie zostało naturalnie wypełnione wodami podziemnymi. W dalszym ciągu zbiornik zasilany jest wodami gruntowymi oraz opadowymi. Okolice zbiornika są terenami rekreacyjnymi dla mieszkańców Bierunia i okolicznych miejscowości. W okresie wakacyjnym funkcjonuje tu kąpielisko.
LLC Nysa1   LLC Lysina1

 LLC wyniki

 

Woda pobierana była przy brzegu obok wału po stronie zachodniej, 200 m na południe od  tamy. Słabsza przezroczystość wody oraz ilość tlenu rozpuszczonego w wodzie (10) wynika z zanieczyszczeń organicznych kumulujących się przy brzegu. Przyczyną są: niski poziom wody na jeziorze, utrzymujący się od wiosny; mniej przepływającej wody przez zbiornik; wcześniej występująca eutrofizacja; wypłukane z pól nawozy; zanęty wyrzucane przez wędkarzy w celu połowu ryb.   Woda pobierana była przy wschodnim brzegu jeziora. Łysina nie jest głębokim zbiornikiem, stąd zaobserwowano wzrost temperatury wody pomiędzy pierwszym a drugim pomiarem. Okres ten cechował się ciepłymi, słonecznymi dniami. W wodzie nie odnotowano obecności azotanów i fosforanów, a zawartość tlenu w wodzie jest zadowalająca. Mimo to przejrzystość wody nie jest zbyt wysoka.
LLC Nysa2   LLC Lysina2
Dofinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej

w latach 2006-2014
© 1997-2019 UNEP/GRID-Warszawa
Krajowy Koordynator Programu GLOBE