Aktualności

Opracujmy mapę pokrycia terenu z NASA GLOBE Observer

LanCoverImageNEW KWAplikacja NASA GLOBE Observer się rozwija! :-) Nowy moduł "Adopt a Pixel" to zaproszenie do uważnej obserwacji naszego otoczenia oraz śledzenia jego zmian.

Nawet najbardziej dokładne mapy globalnego pokrycia terenu, opracowywane na podstawie zdjęć satelitarnych, mają bardzo niską rozdzielczość. Jeden piksel obrazuje nawet kilkaset metrów. To znaczy, że park miejski może być niekiedy zbyt mały, aby w ogóle znaleźć się na takiej mapie - mówi Peder Nelson, ekspert ds. pokrycia terenu na Uniwersytecie Stanowym w Oregonie.

Informacje o pokryciu terenu są ważne przy badaniu wielu różnych procesów zachodzących na powierzchni Ziemi. Są także istotne dla społeczności lokalnych, aby wspierać budowanie ich odporności na katastrofy typu pożary, powodzie, czy osuwiska  - mówi Holli Kohl, koordynatorka projektu

Pomóżmy wspólnie opracować szczegółową mapę pokrycia terenu dla całego świata!

Pobierzcie nową wersję aplikacji NASA GLOBE Observer. Dzięki aplikacji:

  • dowiecie się, w jaki sposób należy prowadzić obserwacje, aby mogli z nich skorzystać eksperci i naukowcy;
  • sprawdzicie, czy wyniki wazych obserwacji są zgodne z mapą wykonaną na podstawie danych satelitarnych --> stąd nazwa modułu :-)
  • dowiecie się, jak dany obszar oceniają inni członkowie społeczności Programu GLOBE.

Szczegóły znajdziecie pod linkiem: https://observer.globe.gov/news-events/news/-/blogs/47774031

 

Projekt GLOBE Erasmus+ w nyskiej szkole

 Globe Erasmus„Od programu GLOBE do ERASMUSA+: uczniowskie projekty badawcze” to tytuł projektu, który Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie będzie realizował od września 2018 r. do sierpnia 2020 r. wraz ze szkołą Wolfert College Rotterdam z Holandii oraz Srednja škola Buzet z Chorwacji. Polska szkoła jest liderem projektu finansowego z funduszu Erasmus+. Gratulujemy! :-)

Jak pisze, Jolanta Wawrzyniak-Rószczka, koordynatorka Programu GLOBE w szkole: "Celem wspólnie wypracowanej inicjatywy jest rozpoznanie problemów środowiskowych oraz analiza wpływu działalności człowieka na badane komponenty środowiska przyrodniczego (atmosfery, hydrosfery, gleby i biosfery). Międzynarodowe uczniowskie zespoły badawcze będą realizowały projekty edukacyjne na temat wybranego przez siebie problemu.

Zadaniem i ambicją całego przedsięwzięcia jest rozwój kluczowych kompetencji uczniów, które wzmocnią rozwój osobisty, włączą w życie społeczne, zapewnią aktywne obywatelstwo i dadzą możliwość znalezienia zatrudnienia.

W projekcie jest wiele ciekawych i zróżnicowanych działań. Wśród nich będą także wyjazdy uczniów do szkół partnerskich. Już w listopadzie spotkamy się na warsztatach w naszej szkole. Gościć wówczas będziemy 6 uczniów z Holandii i 6 uczniów z Chorwacji. W marcu w szkole w Rotterdamie przedstawimy wypracowane rezultaty uczniowskich projektów badawczych."

 

Akcja "100 pozdrowień na 100-lecie Niepodległości"

Akcja "100 pozdrowień na 100-lecie Niepodległości" to geograficzna propozycja świętowania tak wyjątkowej rocznicy. Zapoczątkowana przez grupę entuzjastów, zatacza coraz szersze kręgi. Włączyło się w nią już kilkadziesiąt szkół z całej Polski! :-)

Jak dołączyć?

  • Zbierzcie grupę uczniów ze swojej szkoły chętnych do udziału w akcji.
  • Każda osoba przygotowuje pocztówkę z Waszego miasta, wpisując na nią pozdrowienia dla koleżanek i kolegów z innych miast.
  • Każdą pocztówkę wysyłacie na adres innej szkoły z listy placówek, które przyłączyły się do akcji. Aktualną listę znajdziecie na Google Docs
  • Chcecie sami otrzymać pozdrowienia z całej Polski? Wpiszcie swoją szkołę na listę!
  • Otrzymane pocztówki umieszczacie na dużej, ściennej mapie Polski. Możecie narysować ją sami! :-)
  • Po zakończeniu akcji podzielimy się zdjęciami Waszych map.

Nauczycieli chcących dowiedzieć się więcej nt. akcji zapraszamy do przyłączenia się do grupy "Nauczyciele geografii", której członkowie zapoczątkowali akcję. Grupa funkcjonuje w przestrzeni pod linkiem: https://www.facebook.com/groups/1900106760315988/

 postcard 1897795 1280

Wracamy po wakacyjnej przerwie

Po wakacyjnej przerwie, zainspirowani słowami Janusza Korczaka, nowy rok szkolny witamy w bardzo słonecznych nastrojach.

A Wy jakie motto wybraliście na nowy rok szkolny?

NowyRokSzkolny2018a

 

Zwycięzcy konkursu foto. "Barwny Kwidzyn"

miniaturka konkursFotoKwidzynUważne obserwacje przyrody to pierwszy krok do jej lepszego poznania. W ramach konkursu fotograficznego „Barwy Kwidzyn” zaprosiliśmy dzieci i młodzież z kwidzyńskich szkół biorących udział w Programie GLOBE do spojrzenia na przyrodnicze osobliwości ich miasta przez obiektyw aparatu.

Do konkursu zgłoszono ponad 30 prac. Ich poziom był bardzo wysoki. Dlatego Komisja Konkursowa zadecydowała o przyznaniu nie tylko I, II i III miejsca, ale również trzech wyróżnień.

Z radością ogłaszamy listę zwycięzców i wyróżnionych. Wszyscy nagrodzeni to uczniowie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego w Kwidzynie.

  • I miejsce - Katarzyna Lemańska za zdjęcie "Widziane inaczej"
  • II miejsce - Wiktoria Maciaszczyk za zdjęcie "Ta kaczuszka dziubek ma kwa kwa kwa"
  • III miejsce - Maja Kosarzecka za serię dwóch zdjęć "Magia nieba" oraz "Mapy chmur"
  • wyróżnienie - Maja Mielcarek za zdjęcie "W kwidzyńskim lesie..."
  • wyróżnienie - Przemysław Tul za zdjęcie "Tajemniczy raj"
  • wyróżnienie specjalne - Alicja Kacprzyk za zdjęcie "Kwidzyńska twierdza"

Gratulujemy młodym fotografom tak dojrzałych prac!

Zapraszamy do obejrzenia galerii prac konkursowych.

Widziane inacze...
Ta kaczuszka dz...
Magia nieba (fo...
Mapy chmur (fot...
W kwidzyńskim l...
Tajemniczy raj ...
Kwidzyńska twie...

 

Konkurs zorganizowano w ramach współpracy Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz firmy International Paper Kwidzyn, która wspiera wdrażanie Programu GLOBE w regionie. Głównym celem inicjatywy jest zachęcenie dzieci i młodzieży z kwidzyńskich szkół do włączenia się w badanie i monitorowanie jakości lokalnego środowiska.

logoKwidzyn

Dofinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej

w latach 2006-2014
© 1997-2019 UNEP/GRID-Warszawa
Krajowy Koordynator Programu GLOBE