Jaką rolę w kształceniu nowego pokolenia mieszkańców miasta odgrywa szkoła? Zapraszamy do włączenia się we wspólne poszukiwania odpowiedzi na te pytania poprzez wypełnienie krótkiej ankiety dostępnej na http://bit.ly/AnkietaUrbanScience
Według danych ONZ w 2014 roku co druga osoba na świecie mieszkała w mieście – w 2050 roku będą to już dwie na trzy osoby (czyli 66 proc. światowej populacji). Jak godzić dynamiczny rozwój aglomeracji miejskich i rosnące potrzeby ich mieszkańców z dbałością o środowisko? Współczesna nauka dostarcza coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które wspierają budowanie zrównoważonych miast przyszłości przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska. Jak rozbudzić w młodym pokoleniu zainteresowanie osiągnięciami naukowymi i zachęcić do aktywnego poszukiwania ich kreatywnego zastosowania w tworzeniu bezpiecznych, zdrowych i zrównoważonych miasta? Jaką rolę odgrywa w tym procesie szkoła? Czy zagadnienia kluczowe dla tworzenia wizerunku miast przyszłości znalazły swoje miejsce w szkolnej podstawie programowej przedmiotów matematycznych i przyrodniczych?
Jesteś nauczycielem w szkole podstawowej, gimnazjalnej lub ponadgimnazjalnej zlokalizowanej w mieście? Podziel się swoim doświadczeniem, wypełniając krótką ankietę dostępną na http://bit.ly/AnkietaUrbanScience
Ankieta została przygotowana w ramach projektu „Urban Science – Integrated Learning for Smart Cities” realizowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa wspólnie z pięcioma europejskimi partnerami. Głównym celem przedsięwzięcia jest podniesienie jakości nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, tak aby uczniowie mogli rozwijać swoje kluczowe kompetencje, w tym naukowe, niezbędne do aktywnego udziału w budowaniu wizerunku miast przyszłości. Projekt jest dofinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Wczoraj, 20 lutego, w siedzibie firmy International Paper Kwidzyn, po raz drugi spotkaliśmy się z nauczycielami z kwidzyńskich szkół. Tym razem na warsztatach uczyliśmy się, jak prowadzić badania biosfery. W końcu przedwiośnie to doskonały moment na rozpoczęcie obserwacji budzącej się do życia przyrody!
Mimo zimowej aury, zdecydowaliśmy się na krótkie wyjście w teren, by wspólnie dokonać podstawowych pomiarów biometrycznych drzew. Testowaliśmy również aplikację GrowApp, dzięki której zdjęcia drzewa można w prosty sposób przekształcić w interesującą animację. Nie możemy się już doczekać nadejścia wiosny – przed nami przyrodnicze warsztaty z uczniami!
Warsztaty zorganizowano w ramach współpracy Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz firmy International Paper Kwidzyn. Głównym celem inicjatywy jest zachęcenie dzieci i młodzieży z kwidzyńskich szkół do włączenia się w badanie i monitorowanie jakości lokalnego środowiska.
Zapraszamy do galerii zdjęć z warsztatów:
Zostań Nauczycielem Programu GLOBE i wspieraj swoich uczniów w realizacji przyrodniczych projektów badawczych! Rejestracja tylko do 2 marca. Zarejestruj się już dziś na www.globe.gridw.pl/rejestracja
Obserwując Ziemię z kosmosu w okresie wiosennym, łatwo dostrzec “zieloną falę” przesuwającą się z południowo-zachodniej Europy (Hiszpania) do jej północno-wschodniej części (Rosja). Tworzą ją drzewa, na których wyrastają świeże liście, kwitnące kwiaty oraz zazieleniające się łąki i pola. Ta „zielona fala” występuje każdego roku – ale za każdym razem rozpoczyna się w nieco innym momencie. Prowadzone jednocześnie obserwacje roślinności oraz pogody to jedne z najprostszych, ale i najciekawszych, badań terenowych, które mogą stanowić podstawę uczniowskiego projektu badawczego.
Warsztaty to okazja, aby:
Wszyscy uczestnicy zajęć otrzymają certyfikat Nauczyciela Programu GLOBE w zakresie podstawowych badań atmosferycznych oraz biologicznych. Certyfikat ten umożliwia przystąpienie do Programu GLOBE i pełne korzystanie z potencjału Programu.
PROWADZĄCY:
![]() |
Barbara Grześkiewicz: absolwentka Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UAM i studiów podyplomowych w zakresie przyrody na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM, nauczyciel dyplomowany w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu, szkolny koordynator Programu GLOBE. Współpracuje z Centrum UNEP/GRID-Warszawa przy wprowadzaniu i realizacji projektów m.in. Regionalnych Projektów Badawczych, Badaj Klimat z Programem GLOBE, projekcie MASS. Stara się tak pracować, aby w uczniach rozbudzać naturalną ciekawość świata i umiejętność czerpania radości z nauki. |
![]() |
Ela Wołoszyńska-Wiśniewska: przyrodnik-geograf z wykształcenia, edukatorka z zamiłowania. Na co dzień pracuje z dziećmi i młodzieżą oraz nauczycielami i rodzicami, zachęcając ich do włączania się w interdyscyplinarne badania zjawisk przyrodniczych, także z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Trenerka i koordynatorka Programu GLOBE w Polsce, realizowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa - ośrodek promujący społeczne zaangażowanie w badania i monitoring środowiska. |
KOSZT UDZIAŁU:
Każdy uczestnik marcowych warsztatów otrzyma również zupełnie GRATIS 3 godz. indywidualnych konsultacji (telefonicznych lub online)!
SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE:
REJESTRACJA: www.globe.gridw.pl/rejestracja
![]() Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2006-2014 |
![]() Krajowy Koordynator Programu GLOBE |
|